Det är skillnad på besökare och besökare. Medan vissa webbplatsens besökare inom områden som jobb och arbetssökande kan vara värda uppemot 3.37 kr så kan mer generella besökare vara värda drygt 1,2 öre. Med andra ord så kan värdeskillnader mellan olika typer av besökare vara över 250 gånger – så var noga med att välja rätt målgrupp
Dessa siffror kommer från en dansk undersökning publicerad i min danska favorittidning Børsen, utförd av BechMedia.
Vilka besökare är värda mest?
Besökare som är fokuserade på att leta jobb (arbetssökande), resor, hotell eller biljetter tycks ge mest pengar per sidvisning enligt undersökningen. Det besökare som ger minst pengar är dem som är väldigt generella, sidor som saknar tydlig målgrupp fokus.
Företag | Användare 05/08 | Sidvis. 05/08 | Årsomsättning(miljoner sek) | Genomsnittlig oms (öre/sidvis) |
JobZonen.dk | 283 605 | 2526k | 102,25 | 336,75 |
Travelmarket.dk | 117 347 | 747k | 18,07 | 201,72 |
Billetnet.dk | 245 567 | 4930k | 62,43 | 105,69 |
Slankedoktor.dk | 70 123 | 3296k | 25,07 | 63,91 |
Jobindex.dk | 332 534 | 13869k | 76,08 | 45,47 |
Jubii.dk | 781 998 | 92628k | 72,14 | 6,15 |
Freeway.dk | 1072168 | 1121973k | 122,95 | 1,23 |
Kan meddela att min bästa webbplats sökmotor besökare är värda c:a 3-4 kr per unik besökare. Får se hur länge det håller i sig. Vilket område dem finns inom kommer jag dock inte avslöja
Vad är dina bästa besökare värda?
Posted by: Markus Jalmerot // Affiliate, Allmänt, Annonser, Hemsidor, Marknadsföring, Sökmotorer, Statistik // sökmotor besökare, värde besökare, webbplats besökare // juni 10, 2008// 4 Comments