Får en hel del frågor av både kunder och besökare om vad som är absolut viktigast för att lyckas med sökmotoroptimering och synas högt i Google. För alla er som undrar kommer här en rad konkreta tips, som jag lärt mig genom åren av arbete med egna webbplatser och flera 100-tals kunder.

(Notera att listan över viktiga faktorer för att lyckas med sökmotoroptimeringen inte nödvändigtvis är ordnade i den ordning som har störst påverkan på ranking).

Enkla tips för att lyckas med SEO

1. Branschledande innehåll/content

Har du branschledande innehåll som folk är intresserade att upptäcka och komma tillbaka till, då är du riktigt safe. Luta dig tillbaka medan länkar kommer naturligt och kontinuerligt. Ok, det är kanske inte alltid exakt så lätt, men enligt mitt sätt att se på SEO så börjar din väg mot framgång sakta men säkert genom bra och genomtänkt innehåll som användarna verkligen efterfrågar. Att lägga mycket tid på sökordsanalys och innehållsskapande ser jag som en självklarhet för ett lyckat optimeringsarbete.

2. Titlar

Se till att ha så många viktiga nyckelord i titeln som möjligt. Notera att titeln ändå ska vara intressant utformad, som en liten reklamtext! Bara en massa nyckelord i titeln är inget jag rekommenderar och det gör då inte Google heller!

3. Ingående länkar

Den viktigaste enskilda faktorn. Utan länkar är du nobody i Google. Men se till att ordna din on-page optimering först. Oavsett hur Google ändrar sin algoritm de kommande åren så lär länkar fortsätta att vara otroligt viktigt.

4. Formatering Taggar

Viktig text bör formateras – använd gärna både H1, H2 och H3, eller åtminstone någon av dessa.

5. Undvik bounce rate över 50 %

Har du bounce rate över 35 % så bör du vara orolig, din sida kan säkert förbättras på flera olika sätt. Har du däremot en bounce högre än 50 % så är sannolikheten hög att din sida suger. Detta kan givetvis variera mellan olika branscher, men du kan i alla fall ha detta som ett generellt nyckeltal för icke-bloggar. Ett av målen med din webbplats bör alltid vara att minimera bounce rate. Denna faktor blir allt mer viktig!

I googles terminologi så är en bounce följande: En besökare som landar på din sida och sedan försvinner till en annan sida eller helt enkelt bara stänger ner browsern.

Från en textförfattares synpunkt så betyder en hög bounce rate ofta dåligt engagemang! Att skapa perfekta ensides artiklar är därför inget bra om du vill få låg bounce rate och hög ranking i Google.

6. Kontinuerligt uppdaterat innehåll

Att få nytt innehåll med jämna mellanrum är viktigt..

7. Utgående länkar

Finns det några riktigt bra resurser som dina besökare kan ha behov utav, som ändå inte är en direkt konkurrent och som inte skapar hög bounce rate för din

;)

sida? Lägg in det då

8. Interna länkar

Ett av de största felen många webbplatser gör, inte minst dem med många indexerade sidor, är att ha på tok för fattig internlänkning mellan olika delsidor. Genom att förbättra den interna länkningen så kan bounce rate minskas, fler delsidor bli indexerade snabbt och du kan få högre ranking för viktiga sökord.

+++BONUS A+++

a) Använd ett smidigt publiceringssystem, det underlättar duktigt om du vill synas bra i sökmotorer! Mitt bästa förslag är tveklöst WordPress..

b) Nyckelord i domänen hjälper ofta om du ska optimera mot ett specifikt ord, eller flera ord som kombineras tillsammans med nyckelordet i domänen.

Är det något som jag missat? Vad tycker du själv är viktigast för att ranka högt i Google?

Andra bra resurser:

-Nikke Lindqvist: Hamna i toppen av Google.Posted by: Markus Jalmerot // Allmänt, Etisk, Google, Sökmotorer, Sökmotoroptimering, Sökord // bounce rate, etisk optimering, etisk sökmotoroptimering, lyckas med SEO, lyckas med sökmotoroptimering, ranka högt i google // februari 19, 2009// 8 Comments

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".