Krångligt namnbyte för reklamförbundet

Sveriges reklamförbund (reklam.se) har beslutat sig för att byta namn till Sveriges Kommunikationsbyråer. Tänkte ge Er mina tankar kring detta..

Vad gör Svenska Reklamförbudet idag?

Sveriges Reklamförbund är en branschorganisation för konsulter inom 8 discipliner:

  • Action marketing, Design, Direktreklam, Event, Interactive, Media, PR och reklam.

Organisationen, som nu har 260 medlemmar, arbetar på två sätt: som medlemsorganisation och som intresseorganisation.

Varför byter Sveriges reklamförbud namn?

VD Björn Rietz tycks tala om ett namnbyte för att bättre spegla vad Sveriges Reklamförbund sysslar med – kommunikation snarare än reklam. Samtidigt verkar han ha som argument att många andra länder har bytt från reklambaserade namn till kommunikation istället.

Vidare pekar Björn på att reklamintäkter har sjunkit de senaste åren, medan kommunikation har ökat.

”Kommunikation blir som effektivast när de olika yttringarna samverkar, när PR bygger reklamen ihop med eventet och de digitala kampanjerna syns i butik”, säger Björn Rietz till Dagens Media.

Ett flummigt påstående som så ofta annars från reklambranschen. Eller skulle jag kanske sagt kommunikationsbranschen. Sorry!

Förslaget motiveras kanske bäst på Reklam.se med att förbundet idag är väldigt brett och ett namnbyte skulle kunna göra att alla känner sig välkomna. Samtidigt uppger 8 av 10 byråer att dem arbetar med kommunikation och inte reklam.

Men själv undrar jag i alla fall fortfarande när den stora massan av reklam- och kommunikationsbyråer skall lära sig att synas på ett SUNT OCH SMART sätt online. Kunna HITTAS I SÖKMOTORER, utan att Du ska söka på bara på webbplatsens namn. Finnas omtalade på relevanta hemsidor, med LÄNKAR. I annat än FLASHformat, hehe.

Tror inte det hjälper att byta namn för att lyckas med det, men hoppas att dessa byråer blir bättre efterhand. För kundernas skull :)

Vad söker användare inom reklam och kommunikation efter?

Det är inte ovanligt att den inre kretsen av branschen kallas sig själv för ett namn, medan de potentiella kunderna söker efter något annat. Jag hade en gissning av att det kunde vara så i detta fallet – att många fler söker efter reklamrelaterade begrepp än kommunikationsrelaterade.
Även fast ordet kommunikation är bredare, så är det många fler som söker på reklam – speciellt long tail.

Google keyword tool fick också detta bevisat:

Sökvolym (bred) för ord inom reklam och kommunikation

Varför söker så många fler efter reklambegrepp?
Jo, framför allt är ordet REKLAM kortare. ENKLARE. Lättare att komma IHÅG. Mer ETABLERAT hos allmänheten. Lättare att kombinera med andra ord (long tail).

Därmed inte sagt att ordet reklam nödvändigtvis är bättre, för jag tror att kommunikation är mer beskrivande och passande. Men long tail för sökordet reklam ger potentiellt mångdubbellt fler träffar, så organisationen kan ju ha i bakhuvudet att optimera även mot de klassiska reklamsökorden ifall dem vill ha mycket trafik.

Framtiden för Sveriges Kommunikationsbyråer?

Undrar om det kommer bli så stor förändring jämfört med tidigare. Tror att Sveriges Kommunikationsbyråer kommer att jobba på i samma andra som tidigare.

Ny domän för Reklamförbundet?

Känns ju knappast som att samma domännamn kommer att användas vid eventuellt namnbyte. Men ifall förbundet vill överlåta Reklam.se så kan jag tänka mig ta emot den, t.o.m betala några 1000:-. En skön liten PR7 domän är det trots allt :) Bara hör av Er, markus at jalmerot dot com..

Vad tycker Du själv om namnbytet?
Var det rätt att byta namn?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam