Domänguiden – Hur viktiga är domäner och domännamn i sökmotoroptimeringssyfte?

Domäner, Domänförsäljningar, Domänköp, Sökmotoroptimering Add comments

Varför investerar folk stora pengar i domännamn? Är det motiverat att betala höga priser för domäner? Slutligen undrar nog många ifall domäner har någon roll i sökmotoroptimering och i så fall, vilken? Detta och lite till kommer vi gå igenom i domänguiden nedan..

För att skapa en hemsida behöver man en domän eller sub-domän. Därför kommer vi först in på hur man skaffar sig en domän, samt hur man kan hitta “begagnade domännamn”:

Nya eller begagnade domäner?
Helt nya domäner är sällan vidare bra. Ett undantag är nya typer av uttryck och begrepp, ord som är på väg att bli moderna eller accepterade, försvenskade etc.

Många av Er har säkert registrerat en massa domäner, i hopp om att dem skulle vara bra, för att senare inse att dem är nästintill helt värdelösa. Tråkigt nog är det nästan alltid så att bra namn har varit tagna länge, ofta 3-4 år eller ännu mer. Ifall ett domännamn har funnits länge och det har varit en hemsida på den och den samtidigt varit indexerad i sökmotorerna, då blir det automatiskt värdefullt. Ifall den varit indexerad kan ni se på archive.org, där dem sparar alla gamla, indexerade hemsidor.

Begagnade domäner
Varför blir domännamnet då värdefull? Jo, sökmotorer som Google och Yahoo premierar sidor som har funnits länge på nätet. Ålder är en tydlig trovärdighetsfaktor (trust factor), vilket gör att gamla domäner har lättare att ranka högt i sökmotorer. Ofta har dem också haft länkar till sig under en längre tid och ju längre en sida har haft samma länkar till sig, desto högre trovärdighet och ranking får den. Hur hittar man då bra domäner?

Marknadsplatser och forum för domäner
Ett vanligt sätt att köpa domän är att gå genom domänmarknadsplatser. Många av Er känner säkert till några av de vanligaste marknadsplatserna för domäner, men jag tänkte för enkelhetens skull lista dem jag anser vara bäst nedan:

  • Miss Domain – Den första svenska marknadsplatsen för domäner. Drivs av Emil Paulsson, vars företag Affiliator nu tillhör Eastpoint-gruppen.
  • Sedo – Största marknadsplatsen i Europa, där många stora domänförsäljningar sker varje månad.
  • Afternic – Den största amerikanska marknadsplatsen för domäner.
  • DomainStream – Ett helt nytt ställe att handla begagnade domäner på!
  • Dn Journal – Här listas alla offentliga domänförsäljningar. Det är en hel del med andra ord! Tyvärr så är många av de största domänförsäljningarna ej offentliga.
  • Name Pros – Ett engelskt forum där det står mycket om just domäner.
  • Dn Forum – Ett amerikanskt forum där man diskuterar samt köper och säljer domännamn.

Investeringar i domäner?
Det finns många som bygger upp samt köper och säljer domäner. Att investera pengar i domännamn i Sverige är inte så lätt. Den svenska marknaden är ganska liten och ett fåtal spelare sitter på väldigt många bra domäner, t. ex Boloma, Name Navigation och Emil Paulsson.

Större domänförsäljningar
Den mest uppdaterade internationella sidan är onekligen DN Journal som uppdateras en gång i veckan, varje onsdag. Här på Relevansanalys kan man också se större svenska domänförsäljningar, en lista som uppdateras kontinuerligt.

Hur viktigt är domännamnet för sökmotoroptimering?
Att domäner har en viss roll i sökmotoroptimeringssyfte har nog många redan insett, på ett eller annat sätt. Hur stor vikt som olika sökmotorer lägger på domännamn varierar, men generellt kan sägas att MSN’s algoritm tycks gynna generiska domäner mest, tätt följt av google. Yahoo och Altavista lägger klart mindre vikt på domännamnet.

Domäner, CTR och trovärdighet

Att ha en bra domän kombination med relevanta titlar och beskrivningar skall inte underskattas i sökmotoroptimeringssyfte. Oavsett om du ser domänen i den organiska träfflistan eller bland de sponsrade länkarna så kommer du, generellt, att klicka mer på en domän med bra domännamn. Givetvis spelar dock titel och beskrivning en viss roll, men ofta är det domännamnet man kollar på sist, precis innan man klickar på en länk. Ett kort och generiskt namn klickar man självklart mer på och detta är väldigt bra av många anledningar – fler besökare och antagligen klart bättre sökmotorranking. Nedan följer några av de faktorer som en bra domän främjar:

Hög CTR (Click Thru Rate) – Många klick ger lägre kostnad per klick för sponsrade länkar och högre ranking i Google.
Hög Trovärdighet – Korta, generiska domäner ger högre trovärdighet än extremt långa och krångliga domäner.
Igenkännande – Känner du igen ett ord eller begrepp så klickar folk ofta automatiskt på länken.
En icke oansenlig mängd Type-ins – Har du ett riktigt bra namn så skriver vissa personer in domänen direkt i webbläsaren, utan att söka via sökmotorer.
Algoritmiska fördelar – Domännamnet ger tydligen en stor vikt i MSN, där relevansoptimering är en betydande del av optimeringsprocessen. I google så har det antaligen också en betydande vikt, även om det bara är en av 100-tals viktiga faktorer.

Vill du läsa mer om sökmotoroptimering och domäner?
Då kan du läsa mer, inte minst om Internetmarknadsföring på GetUpdated, sökmarknadsföring via MediaAnalys eller sökmotorpositionering hos MIG. Billig .SE domän hittar du hos Crystone.se.

3 Responses to “Domänguiden – Hur viktiga är domäner och domännamn i sökmotoroptimeringssyfte?”

  1. Webmoney Says:

    Jag tror du är helt rätt ute gällande diskussionen om trovärdighet, branding och CTR:en påverkan. Detta är nog avsevärt större än “type ins” för den svenska marknaden vad jag vet. Har du nån uppskattning på vad typeins och typos för den svenska marknaden har för omfattning?

  2. Markus Jalmerot Says:

    Type-ins kommer ofta till felstavningar av t. ex kända tidningar. Bland vanliga domäner är nog 700 type-ins per dag det mesta jag haft för en enskild domän. Detta hör dock inte till vanligheterna.

    Antalet type-ins beror ju helt på ifall det är för ett generiskt ord du menar, eller felstavningar? Att ge någon generell siffra är ju alltid svårt. Skulle du istället fråga “Hur många type-ins tror du att hotell.se har”, så vore det lättare att gissa :)

  3. Webmoney Says:

    Enligt mina beräkningar bör hotell.se ha cirka 155 type in per dag, vilket onekligen är intressant och det skulle man inte säga nej till=).
    Behöver förvisso justera min beräkningsformel lite, men jag tror den skall vara ett ballpark-number.

    Själv har jag nån sajt som ligger på 55/besökare per dag som ligger parkerad på sedo, pga av adsense policy men jag tycker den konverterar väldigt dåligt.

    Vilken sajt var det som hade 700/dag?

Sökmotoroptimering & av Markus Jalmerot.
Entries RSS Comments RSS Log in