Yahoo! att fått konkurrensrättsligt godkännande att bilda en sök allians med Microsoft (Bing). Den nya aktören är förmodligen den enda som kan få ner Google Adwords från tronen som den dominerande spelaren på den amerikanska marknaden. Här kan du läsa mer om samarbetet mellan Yahoo! och Microsoft.

När lanseras samarbetet i praktiken?

Det är fortfarande lite oklart när lansering ska ske, men det verkar som att USA-lansering sker under andra halvan av 2010, eller så sent som i början av 2011.

Microsoft teknik, Yahoo! sköter säljet

Microsoft kommer att sköta den tekniska plattformen, med deras adCenter. En utomordentlig plattform som är grymt användarvänlig på mycket. Yahoo! kommer att hantera de större kunderna och tillsammans kommer vi på ett smidigt sätt kunna få två mindre aktörer i ett. Nu hoppas jag bara på att Bing rullas ut på riktigt i Skandinavien och andra lokala länder. För det känns fortfarande som den gamla plattformen och funktionerna lever kvar. Faktum är att jag gillar använda både Yahoo! och Bing i England – men i Sverige känns det fortfarande mycket bättre med Google hela tiden.

Allt mer fokus på SEM

Det finns en rad fördelar med båda Bing och Yahoo och jag kommer gå igenom dessa de kommande dagarna. Har arbetat intensivt med Yahoo! på slutet och i USA och har noterat att man kan få väldigt kvalitativ trafik för en prisvärd summa – och en underbar support som alltid hjälper till. Något som vissa andra spelare inte alltid är lika duktiga på.. skulle vilja hävda att de inte ens kommer i närheten.

Här kommer i alla fall lite kommentarer av Carol Bartz om samgåendet.

Håll ut, inom någon dag kommer en mer djupgående analys av de olika plattformarna för sponsrade länkar. Jag tror att 2010 blir ett år då fokus kommer ligga allt mer på sponsrade länkar och det är ett område där jag läser och studerar mycket just nu.

Är det något Du vill läsa, se eller höra mer om gällande sponsrade länkar i USA och globalt?

Posted by: Markus Jalmerot // Bing, MSN, Sökmotorer, sponsrade länkar, Yahoo // bing, sponsrade länkar, Yahoo // februari 18, 2010// 5 Comments 

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".