När jag började med sökmotoroptimering för drygt 10 år sedan så var det i hög grad andra metoder som användes för att lyckas synas i toppen av Altavista, Yahoo och Google. De flesta sidor hade extremt lite innehåll och det behövdes ofta inte så mycket för att avancera i sökmotorerna som hjälper användare att hitta sidor i Sverige. Här tar Relevansanalys upp ett antal av landets mest framstående aktörer inom sökmotoroptimering – både nya och gamla. Vissa är fortfarande aktiva, medan andra har lagt ner.

Sveriges äldsta aktörer inom sökmotoroptimering

Från tiden då jag var som mest aktiv i Sverige så finns fortfarande en rad gamla och kunniga aktörer kvar, medan några har avslutat sin aktivitet. Mest utmärkande är förmodligen följande två:

Tomas Axelsson – Grundade runt millennieskiftet det som skulle bli MiGroup.se och som senare köptes upp av Getupdated. Tomas Axelson är troligen den svenska sökmotoroptimering som har jobbat längst med sökmotoroptimering i Sverige och faktiskt fortfarande är aktiv som ansvarig för SEO på Getupdated. Han hanterar idag ett större team av SEO och PPC-tekniker samt programmerare från huvudkontoret i Borås.

Mattias Kellquist, Jajja – Mannen bakom Sveriges första riktigt stora SEO-firma i Stockholm. Jajja är ett av Sveriges mest omtalade sökmotoroptimeringsföretag, dock har det långt ifrån alltid varit i positiva ordalag. Företaget verkar har kört genvägar under många år och ett av de senaste misslyckandena var troligen när man byggde länkar genom automatiserat blogg spam för nästan alla kunder. Några större kunder tog skada och det var mycket skriverier i branschtidningar och på bloggar. Men Mattias och Jajja tycks alltid komma tillbaka och försöker väl som alla bolag anpassa sig till marknaden, även om det alltid diskuterar hejvilt om detta företag. Idag har de 1000-tals kunder och svårigheten för bolag med så många kunder är som alltid – det finns risk att för lite tid läggs på varje enskild kund. Mattias Kellquist sitter fortfarande i styrelsen för Jajja och agerar VD för ett av landets mest kritiserade SEO-bolag genom tiderna. Om det är motiverat eller inte låter jag dock vara osagt. Troligen kör Jajja bättre metoder idag än vad de gjorde i mitten och slutet av 2000-talet.

Nikke Lindqvist – Har bloggat om sökmotoroptimering sedan slutet av 1990-talet och är fortfarande aktiv. Nikke Lindqvist (http://www.lindqvist.com) har en passion för att skriva om sökmotoroptimering och annat om webben som handlar om skojare, tvivelaktiga metoder eller de senaste nyheterna i branschen.

Philip Blomsterberg – en pionjär inom internetmarknadsföring som var den som först, omkring 2002, fick in mig på att pyssla med hemsidor. Jag minns hur vi brukade tala om den optimala landningssidan och försöka hitta passande domäner. Philip sålde så tidigt som 1998 sitt första företag inom internet- och finansbranschen och var för övrigt med när seohosting.co.uk startades.

Jim Westergren – Grundade SEO-forum.se och började med sökmotoroptimering i samma veva som mig. Han är numera nästan helt fokuserad på att sälja hemsidor. Läs en mer utförlig intervju med Jim Westergren på SEOExperts.co.uk (sida nere).

Hans Sandström (fd. SEO.se) – Hans från Göteborgstrakten skapade landets förmodligen första riktigt djupgående och förmodligen den bästa guiden till sökmotoroptimering på Svenska. Det var så jag faktiskt fick inspiration till min guide på SEO Specialist (nere).

Sveriges yngsta aktörer inom sökmotoroptimering

Några av Sveriges nya aktörer inom sökmotoroptimering har varit riktigt unga – från 17-25 år.

1. David (sokmotoroptimering.nu)– Mannen bakom sokmotoroptimering.nu var synnerligen aktiv med att skapa en enastående sida om SEO. David byggde sajten i Joomla (i motsats till många andra SEO-sajter) och förutom en SEO guide så innehöll den även löpande artiklar och bra bloggposter om sökmotoroptimering. För David så var SEO nog mest en hobby och i samband med att han började bli klar med sin utbildning och Google gjorde vissa algoritmiska ändringar så föll hans sida pladask.

2. Nabil El Alaoui Sossey – En kille från Göteborg som började med HTML som 15-åring och blev en av de mer aktiva sökmotoroptimering i Sverige för 2-3 år sedan. Nabil var glad i att blogga och skriva kommentarer på 100-tals olika bloggar för att få tillbaka länkar och bli uppmärksammad. Det lyckades relativt bra ett tag och han blev någorlunda känd som en av de bättre sökmotoroptimering från Göteborgstrakten. Målet med hans sökmotoroptimering var i många fall hans egna affiliatesidor. I takt med att Google gick på mer aggressivt länkbygge med bra ankartexter så föll många av hans sidor som en sten och han slutade blogga.

Kvinnliga sökmotoroptimerare som nu har lagt ner:

Speciellt två kvinnor som sysslat med sökmotoroptimering blev kända över hela landet. För övrigt har det varit rätt tunt med kvinnor i en annars väldigt mansdominerad bransch. Här kommer dock de två vi tänker på:

Tina Pointing: Denna norrländska kvinna var en hejare på att bygga kataloger. Det talades om att hon fått EU-bidrag för att bygga kataloger i en post på SEO-forum. Med tanke på den mängd kataloger som skapades av Tina Pointing – flera 100 per år – så är det dock inte omöjligt. I takt med att Google ogillade detta som en primär metod av länkbygge så blev hennes sajter straffade och det slutade med att Tina lade ner sin aktivitet som sökmotoroptimerare i Norrland.

Helena Von Wowern (fd. SMOTop) – Drottningen av automatisk länk byggning kanske hon borde kallas, SEO Helena från Stockholm. Den nu 30-åriga småbarnsmamman Helena Von Wowern tog både sin egen sida (www.smotop.se) till toppen för riktigt konkurrensutsatta begrepp och lyckades förmodligen även med ett antal kunder. Arbetet tycks ha skötts från den egna bostaden och som mest hade hon över 200 kunder som endast betalade 3500 kr för en sökmotoroptimering. Tricket med automatiskt länkbyggning är att man snabbt kan komma till skyarna, men det fungerar sällan vidare länge. Det tog dock över 1 år för Google att ta tag i saken och straffa hennes automatiska länkbyggningsmetoder. Ett tag efter att hennes sökmotoroptimering slutade fungerar så började Helena på Ansvar Fastighetsförmedling istället.Posted by: Markus Jalmerot // Sökmotoroptimering // september 4, 2013

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".