7 viktigaste egenskaperna för och vid länkbyggning

Att bygga länkar är extremt viktigt om du ska lyckas med sökmotoroptimering. Faktum är att det inte är vidare svårt heller, dock väldigt tidskrävande.

Har du de rätta egenskaperna som en länkbyggare behöver?

Här listas vad jag tror är viktigast för att bygga länkar idag och i framtiden; utan någon inbördes rangordning.

Bygg inlänkar så här

1. Äg och skapa egna sidor

Ju fler sidor du har, desto bättre. Relevanta sidor, that is. Olika infallsvinklar. Bäst i Sverige? Kanske Robertsson med huvudsidan FlygResor.se, FlygNyheter.se, Flygradar.se, magasinet BortaBra.se och sist men inte minst – ReseForum.se. Genialt.

Framtid: Samma nivå som idag.

2. Var social.

Träffa hela tiden nya folk och håll dig uppdaterad med dina befintliga kontakter. Se till att synas och höras. Må det vara events, media, facebook eller Twitter.

Några framstående svenskar är Christian som känner alla webbmasters och Simon som ordnar Search-träffar och syns överallt. (Damit att jag ej kunde komma till Sthlm denna gång!)

Framtid: Kraftigt ökad betydelse.

3. Håll dig uppdaterad: Sök och leta

Du bör känna till branschens bästa webbplatser och se till att nischa dig så du blir unik. Använd alla de ledande sökmotorerna; Google, Live och ev. Yahoo. Sök efter viktiga branschbegrepp. Vad har andra gjort som attraherar länkar?

Framtid: Ökad betydelse.

4. Använd sökord i ankartexter

Speciellt om du inte har branschledande sökord i domännamnet så behöver du få inlänkar med vettiga ankartexter. Handlar din sida t. ex om lokaler, så vill du förmodligen få inlänkar med ankartexter som är relaterat till det (lokaler, fastigheter, kontorslokaler etc.) och inte bara ordet i domännamnet.

Framtid: Denna faktor kommer med all sannolikhet minska. Om du frågar mig så är den för hög idag.

5. Kommentera på bloggar och i forum

Det må låta spammigt, men gör det ‘rätt’ så är det inget problem. Vad som åsyftas är att när du hittar relevanta bloggposter och foruminlägg så KAN det vara ett utmärkt sätt att ge din egen synvinkel på det. Men bara om du har något vettigt att säga, eller något nytt att tillföra.

Framtid: Ökad betydelse.

6. Välj dina länkpartners omsorgsfullt

Varje dag går 1000-tals nya hemsidor live. Google får allt svårare att lita på nya webbplatser och de som inte har vidare mycket trovärdighet. Se till att bli vän med andra duktiga webbmasters och innehavare av auktoritära sidor. Undvik att synas på dåliga sidor, de bara försämrar ditt rykte hos sökmotorerna.

Framtid: Ökad betydelse.

7. Sprid ut länkkärleken

Förr var det normalt att bara få länkar till startsidan. Framväxten av bloggar och allt mer sofistikerade webbplatser har gjort att det nu blivit allt viktigare. Speciellt om du vill ranka på ‘long-tail keywords. Vilket du förmodligen vill!

Framtid: Ökad betydelse.

8. Bäst innehåll = flest länkar?

I en optimal värld, utan massa spammare, så vore det i alla fall ändå så att de som har bäst innehåll också kommer få bäst länkar. Se till att skapa unikt innehåll som sticker ut. Är det spännande att läsa så får du förmodligen många nya återkommande besökare.

Framtid: Ökad betydelse.

Slut för idag..
Det var allt för denna gång. Tack Nikke för att du gav uppskov till denna bloggpost genom din facebook-kommentar.

Så, vad tycker du är avgörande för och vid länkbyggning? Något annat egenskap som borde vara med? (Jag skrev ihop denna bloggpost rätt snabbt.. så finns säkert massa saker att lägga till)

7 thoughts on “7 viktigaste egenskaperna för och vid länkbyggning

  1. november 30, 2009 at 9:51 f m

    Intressant läsning, Markus! Många såna här tips är ju både enkla och billiga för bloggare / hemsidesbyggare med begränsade budgetar. Det handlar bara om att lära sig dem. Fortsätt bomba oss med kunskap!

    //Erik

  2. november 30, 2009 at 9:04 e m

    Länkbeten är annars lite roligt att laborera med, involverar ganska många små egenskaper som webbkille/tjej för att locka till sig läsare och framförallt få dem att länka till sidan. Inte helt enkel konst men när den funkar så kan skörda effekten…eller ska man findra det så är content king. Ge mervärde och få en motprestation tillbaka ganska enkelt koncept som funkar. Motprestation kan vara att be besökaren länka tillbaka, fylla i ett formulär etc.

  3. december 1, 2009 at 8:43 f m

    Valter Ego: Kul du gillar det. Ska nog bomba dig med content förslag framöver, don’t worry.

    Daniel: Det är superkul med länkbete. Synd man inte har lite mer tid att fixa sådana bara :)

  4. december 2, 2009 at 11:21 f m

    Du glömde metoden ”köpta länkar”

  5. januari 3, 2010 at 9:05 e m

    Bra post, enkelt och översiktligt!
    Delaknappar och att själv dela på t.ex. twitter är väl en tionde (efter christians köpta länkar)?

  6. januari 4, 2010 at 12:09 e m

    Christian: Tänkte den nästan var för given och ville inte tipsa om denna metod. Antingen känner man till den och tillämpar den felaktigt (som de flesta). Eller så känner man till den och tillämpar det på ett mer relevant sätt.

    Erik Fors-Anmdrée: Dela knappar är definitivt en bra grej och något som kommer på en ev. framtida Relevansanalys blogg.

  7. februari 12, 2010 at 11:54 f m

    Bra tips och idéer..:)
    Länkbyte är något jag är intresserad av.
    Så är det någon som vill byta med mig så säg bara till..:)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam