5 Skillnader mellan brittisk VS svensk sökmotoroptimering

brittish och svensk flagga
Efter att ha jobbat med sökmotoroptimering i ett flertal länder världen runt så blir det allt tydligare var några av de större likheterna och skillnaderna finns. Här tänkte jag dela med mig lite om olika tips och jämförelser av olika delar inom sökmotoroptimering som skiljer sig mellan två marknader där jag optimerat rätt flitigt; Sverige och Storbritannien (under namnet SEO Specialist Limited).

1. Skillnader i inlänkar

Sverige: Så vad krävs av en svensk SEO för att lyckas? Det varierar givetvis kraftigt mellan brancher, men det är inte ovanligt att se sajter ranka i toppen av Google för halvt till relativt högt konkurrensutsatta sökord med mindre än 10 inlänkar till delsidan (och 50-200 inlänkar till startsidan). För sajter inom branscher med riktigt låg konkurrens kan det ibland räcka med under 10 inlänkar om sajten har riktigt bra innehåll. Självfallet så har kvalitén på länkarna större betydelse än antalet, men min jämförelse mellan svensk och brittisk sökmotoroptimering baseras på genomsnittligt starka inlänkar.
Storbritannien: Brittiska webmasters och skribenter måste normalt skaffa 5-20 ggr fler inlänkar för att få resultat på de riktigt konkurrensutsatta orden. Det är en hel del skillnad mellan brittisk och svensk sökmotoroptimering med andra ord, inte minst på grund av man som brittisk webbplats så tävlar man ofta mot amerikanska sajter (och givetvis andra engelskspråkiga). Ifall det finns många tunga, trovärdiga amerikanska sajter så blir sökmotoroptimeringen givetvis lite krångligare aka. mer tidskrävande och kostsammare.

2. Skillnader i lokal sökmotoroptimering

Sverige: Så vad krävs av en svensk sökmotoroptimerare för att lyckas med lokal sökmotoroptimering? Det är färre riktigt trovärdiga sajter med endast lokal inriktning som förekommer i Sverige. Yahoo local är t. ex inte tillgängligt i Sverige. Antalet recensionssidor är givetvis också färre i Sverige jämfört med UK. Förutom Google local (Places för företag) så är det ofta Reco.se och Yelp.se som synas väl i sökresultaten.
Storbritannien: Vikten av att positionera sig lokalt i sökresultaten är bra mycket viktigare i England och resten av Storbritannien. Den största anledningen är att det finns större anledning för Google att visa upp lokala sökresultat då marknaden består av minst 20 ggr fler företag (i vissa branscher tycks det vara säkert 50 ggr så många aktörer). Företag försöker därför i hög grad positionera sig med lokal sökmotoroptimering i högre utsträckning. Om du har kontor i centrala London är det viktigt att synas på de bättre sidorna i djungeln av lokala recensions- och informationssidor som bl. a inkluderar TouchLocal, Qype.co.uk, Scoot.co.uk, Hotfrog.co.uk och Citylocal.co.uk.

3. Olikheter i krav på textomfång

Sverige: Textmängden som krävs för att ses som auktoritär i Sverige är avsevärt lägre än i Storbritannien. Många artiklar som rankar i toppen i svenska Google för relativt konkurrensutsatta sökord har mindre än 500 ord.
Storbritannien: Brittiska sökmotoroptimerare förstår vikten av att skriva djupgående artiklar. Med tanke på att man konkurrerar med upp till 10 år gamla högst trovärdiga artiklar i USA så blir det mer eller mindre ett krav att ha omfångsrikt och detaljerat innehåll för att stå ut som number 1 i sökresultaten. Mer än 750 ord är nästan standard för lite svårare sökord.

4. Krav på indexerade sidor

Sverige: Det är ibland lite förvånande att man kan klara sig på under 100 indexerade sidor och ändå ranka bra i svenska Google.se eller svenska Bing för hyffsat konkurrensutsatta söktermer. Svenska sökmotoroptimerare börjar dock få känna av de internationella kraven och många förutsägande och framåtblickande sökmotoroptimerare har redan börjat lägga in en andra växel för öka antalet indexerade sidor.
Storbritannien: Ofta behövs över 500 sidor för att sticka ut i Google.co.uk eller brittiska Bing. Bara 100 sidor ses ofta som en form av tunnt innehåll.

5. Hur frekventa nyhetsuppdateringar krävs?

Sverige: Så vad krävs för att klassificeras som frekventa nyheter av en svensk SEO? Väldigt stor skillnad mellan branscher. Bland några av de mer konkurrensutsatta så verkar det som att några gånger i veckan kan räcka. Det är dock kvalitén som avgör. Hur mycket bara nytt innehåll kan påverka i en konkurrensutsatt bransch ska redas ut genom mitt 30 dagars test i sökmotoroptimering utan länkar.
Storbritannien: Konkurrensen är som vanligt hårdare för brittiska sökmotoroptimerare och för att ligga i topp krävs ofta åtminstone dagliga nyhetsuppdateringar i de mer konkurrensutsatta branscherna.

Vill du veta mer om sökmotoroptimering i andra Europeiska länder? Imorgon så tar vi upp mer om skandinavisk sökmotoroptimering.

9 thoughts on “5 Skillnader mellan brittisk VS svensk sökmotoroptimering

  1. Respelion
    juli 24, 2013 at 8:05 f m

    Bra belysning!
    Inte bara av skillnaden mellan länderna, utan även vad som har betydelse för sökmotoroptimering rent generellt.

  2. juli 24, 2013 at 10:04 f m

    Jag håller helt med om skillnaderna, är samma med USA också. Sverige har alltid i mina ögon varit Easy-mode, mycket med att många filter inte finns på plats, att Google är så mycket sämre på att förstå språket etc. På senare tid känns det som att Google satsat på att låta de små marknaderna komma i kapp däremot, håller du med?

    Lycka till med testet också, det ska bli spännande att följa och roligt att du kommer igång ordentligt med bloggande igen.

  3. juli 24, 2013 at 1:12 e m

    Magnus: Håller med att det både varit betydligt enklare med sökmotoroptimering i Sverige tidigare; av naturliga skäl (mindre marknad och filter, färre sidor och sökresultat, svårare att förstå språket etc.) OCH att Google och Bing blivit allt bättre att förstå mindre marknader på sistone.

    Men som alltid finns det ju fortfarande möjligheter till förbättring. Bland annat så fungerar en exakt match domän mycket bättre i Sverige än det gör i t. ex UK (ev. kommer en post om det snart). Se bara på sökmotoroptimering.se som har 1 inlänk och rankar runt topp 30 i Google.se. Motsvarande i UK hade säkerligen behövt 20+ hyffsade inlänkar för att ens komma topp 100. Det är i alla fall kul att de större aktörerna verkligen förbättrar sina algorithmer även på lite mindre marknader.

  4. juli 24, 2013 at 7:17 e m

    Ja konkurrensen inom sökmotoroptimering är helt klart hårdare internationellt. Det gör att vikten på bra innehåll och bra länkbeten är ännu viktigare. Att dra hela lasten själv kan i många fall nästan vara omöjligt.

    Svenska språket är svårt och jag tror Google har mycket svårare att greppa det än t.ex. engelskan (av naturliga skäl).

    Jag tror verkligen kravet på innehåll kommer öka markant på den svenska marknaden. Artiklar på 250-300 ord som inte tillför någonting kommer bli mindre vanliga.

  5. juli 25, 2013 at 12:38 e m

    Ja, EMD-uppdateringen har verkligen varit fjäderlätt i Sverige. Ett riktigt intressant exempel är den 5:e sajten i det här resultatet: http://www.google.se/search?q=content+marketing&pws=0

  6. juli 25, 2013 at 1:13 e m

    Intressant exempel du tar upp. I UK så krävs minst 10 indexerade sidor för att de ens ska titta på en WordPress blogg med exakt match. Gissar att Google ibland blir lite förvillade av englska ord i svenskan och ger för stor fördel till dessa. IDN exakt match domäner (EMD) har också på tok för hög vikt i Sverige, trots att de är relativ nya. Förhoppningsvis så börjar Google justera lite mer för svaga EMD’s i Sverige som inte förtjänar rankingfördelarna. Ge det 6 mån till 1 år så har de nog hunnit ikapp :) Fram tills dess så är det vilda västern för IDN EMD’s.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam