Många som inte är så insatta i SEO tror förmodligen att samma metoder för sökmotoroptimering fungerar liknande i olika länder och regioner runt om i världen. Här tänkte Relevansanalys.se ta upp och diskutera sökmotoroptimering i olika länder och vad som krävs för att lyckas med SEO – framför allt Skandinavien, Europa och Nordamerika. Efter att ha jobbat med både egna projekt samt små och stora kunder från hela Norden (förutom Finland) samt USA och Storbritannien så hoppas jag lärt mig lite om hur sökmotoroptimering fungerar i olika världsdelar och länder med mindre och högre konkurrens. Det som är intressant är också att för Google så är allt förutom engelska ett utländskt språk så det tar ofta längre tid att förstå språken och skapa lika relevanta sökresultat som på engelska. Nedan följer några tankar som jag tänkte kunde vara värt att dela med Er..

Min bakgrund: Sökmotoroptimering i Sverige, Danmark, England och USA

Först ut är en jämförelse mellan svensk och brittisk sökmotoroptimering. Jag började ju själv med sökmotoroptimering i Sverige i början av 2000-talet, men har sedan några år gift mig och flyttat till England där vi mest har brittiska och amerikanska SEO kunder. Tidigare i karriären jobbade jag med sökmotoroptimering i London, därefter Danmark och slutligen Cypern innan det bestämdes att England skulle bli var jag slår mig ner. I motsats till många större företag i branschen så har jag alltid jobbat med egna sidor och projekt för att testa mina kunskaper. Några exempel inkluderar Lokaler.nu (topp 1 på 50-tal sökord i Sverige innan den såldes), sajter inom valutahandel (3 st låg i position #1-5 för ‘valutahandel’ innan de överläts) samt LondonCabs.co.uk som jag startade för att utmana en traditionell marknad i England (30k unika per månad, i topp för många relevanta sökord). Bland mina senaste engagemang märks lokal sökmotoroptimering som i mitt fall innebär att jag tar Google företagsfoton av verksamheter som sedan visas upp i det lokala sökresultatet som blir allt vanligare.

Hur märker man skillnader mellan olika regioner?

Det finns många sätt att lära sig mer om sökmotoroptimering i olika länder. Ett av de bättre sätten ör förmodligen att engagera sig i forum för att få bättre insikt i den lokala markanden. Nackdelen är förmodligen att det krävs att du behärskar språket någorlunda, såvida du inte förlitar dit på Google translate eller Bing translator. Vidare går det ju alltid att läsa bloggar på det lokala språket för att förstå vad som händer för närvarande. Slutligen är det alltid bra att göra egna tester. Ha ett par sidor i varje land och gör lite expriment för att utvärdera hur sökmotoroptimering fungerar i specifika länder. Förslagsvis kan du välja en väldigt inriktad och enklare nisch initialt för att se hur mycket som krävs för att lyckas med optimeringen.

Nya sidor om detta ämne kommer att läggas till nedan

Svensk vs norsk sökmotoroptimering (live).

Svensk vs brittisk sökmotoroptimering (live).

-Dansk vs svensk sökmotoroptimering (kommer snart).

-Amerikansk vs svensk sökmotoptimering (kommer snart).

Har du några egna tankar om hur sökmotoroptimeringen skiljer sig mellan Sverige och andra länder? Kommentera gärna i fältet nedan eller i de specifika posterna för olika länder.. 

Posted by: Markus Jalmerot // Lokal SEO, Sökmotoroptimering // juli 26, 2013

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".