Vad krävs för att lyckas med lokal sökmotoroptimering?

Det talas allt mer om lokal sökmotoroptimering, men många känner fortfarande inte riktigt till vad det är. Här kommer därför en kort och koncis förklaring till vad lokal SEO är för något, varför det är viktigt och vad Google tittar på..

Vad är lokal sökmotoroptimering?

Google visar ofta upp lokala sökresultat när det finns anledning att tro att Du letar efter ett företag i en viss stad eller region. Lokal sökmotoroptimering handlar om att synas när folk ser denna typ av sökresultat som normalt visas upp med en karta (Google Maps). Om du befinner dig i en storstad som New York, London eller Stockholm så är sannolikheten stor att Google tror att du letar efter ett företag i just den staden när du söker efter t. ex en restaurang, hantverkare eller SEO firma. En av anledningarna att Google visar lokala sökresultat är för att de ofta tror att folk vill se det och för att de äger och har tillgång till all data relaterat till recensioner och sökbeteende. Här kommer ett exempal där folk gör en generell sökning efter restauranger i London, vilket kanske är första sökningen de gör innan de blir mer specialiserade och söker efter ‘asiatiska restauranger london’ eller ‘restauranger nära Covent Garden’.

restaurant london i Google

Vad tittar Google på?

När du optimerar lokalt så finns det ett antal faktorer som spelar roll. Här kommer ett urval av de viktigaste faktorerna för att lyckas med lokal sökmotoroptimering:

1. Inlänkar: Precis som med vanlig sökmotoroptimering så kräver även den lokala att du får inlänkar till ditt företag och lokala Google+ listning för att du ska anses vara trovärdig och populär.
2. Bra listning? Har du kategoriserat ditt företag på rätt sätt? En bufférestaurang bör listas som just det. Erbjuder företaget italiensk mat så bör det även klassificeras som ‘italiensk restaurang’ om du vill bli hittad. många slarvar med att göra en ordentlig kategorisering och misslyckas därför också med lokal sökmotoroptimering.
3. Antal recensioner? Hur många recensioner har ditt företag? Om de flesta andra av de bästa restaurangerna i staden har över 50 recensioner och du endast har 5 så kommer du förmodligen INTE synas i det lokala sökresultatet. Försök berätta för dina kunder att det är viktigt me recensioner och fråga om de är villiga att ge feedback om ditt företag på Google+ eller någon annan recensionssajt. Du bör se recensionerna som ‘feedback'; både om den är bra eller dålig. Se det som affärsutveckling och svara gärna på alla kommenterar som kommer på din lokala Google+ sida.
4. Har du lagt till alla typer av bilder? Det finns många olika typer av bilder som man kan lägga in på Google. Några exempel om du har en restaurang inkluderar översikt av restaurangen, betalningsmöjligheter, öppettider, logotyp, typisk måltid etc. Ju fler olika typ av foton man har desto mer fulltäckande är ditt företag och ju mer sannolikt är det att Google visar upp Dig.
5. Använder du Google business photos? Genom att ha en virtuell rundtur så kan folk se exakt hur ditt företag ser ut inuti. De kan gå runt och det känns precis som de är där, eller har varit där. Även om det inte är en officiell rankingfaktor så kan 360 foton bidra till att fler klickar sig in till din listning och du kan ofta förvänta dig högre konvertering (såvida dina lokaler ser hyffsade ut).

Varför är lokal sökmotoroptimering så viktigt?

Som du kan se i exemplet med ‘restaurang london’ ovan så tar ofta lokal sökmotoroptimering upp över 50 % av utrymmet på din skärm. Sponsrad länkar tar givetvis också upp en betydande del, medan klassisk sökmotoroptimering syns allt mindre i det vanliga sökresultatet för kommersiella söktermer. Ju mer kommersiellt och deso mer lokalt ett sökresultat är desto högre betydelse har lokal sökmotoroptimering. Ifall ditt företag finns i en storstad så bör du absolut gå in på Google+ och skapa en profil, följt av att du ringer upp en fotograf och beställer en virtuell rundtur (Google företagsfoton). Kontakta 360 photographer limited ifall du vill veta mer om Google 360 foton.

Vill du veta mer om vad Google tittar efter? Besök deras generella webbplats (support.google.com) för att läsa om Google’s riktlinjer för webbansvariga.

Notera: Denna post är ett del av ett test om sökmotoroptimering på svenska marknaden.

3 thoughts on “Vad krävs för att lyckas med lokal sökmotoroptimering?

  1. juli 31, 2013 at 11:03 f m

    Bra artikel :).

    Jag skulle också vilja väga in de vanliga organiska sökträffarna i definitionen lokal sökmotoroptimering. Varför? Därför att sedan Venice-uppdateringen så får man i väldigt stor grad olika sökresultat beroende på var man befinner sig, inte bara i länder utan även i städer. Du kan tex ligga bra till på ordet (kartträffar osv borträknat) restaurang när sökningen görs i Borås, men kanske inte när samma sökning görs i Stockholm.

  2. augusti 2, 2013 at 9:39 f m

    Det finns ju även lokala resultat som visas som vanliga organiska sökresultat. Just detta finner jag mest intressant för om du tar ”restaurang” som exempel så ser jag först den lokala listan med restauranger, precis som du har ovan.

    Men de fyra först organiska träffarna är också lokala på den söktermen.
    restaurangkartan.se/Lund/‎
    finsmakare.nu/restauranger-i-lund‎
    restauranglund.se
    tripadvisor.se/Restaurants-g189838-Lund_Skane_County.html

    Det fina med dem är att du inte behöver ha ett lokalt företag för att dra nytta av det, det räcker med att du har en lokalt inriktad sida. Dessutom har jag inte specificerat ”lund” i söktermen utan söker bara på ”restaurang”.

    Det finns massor med områden där man kan utnyttja detta och försöka dra fördel av att en undersida har lokalt inriktad information.

  3. augusti 2, 2013 at 10:13 f m

    Tomas: Absolut. Det är stor skillnad på vad man ser beroende på var man befinner sig. I London (och för London söktermer) så ser jag väldigt mycket kartresultat för en majoriteten av de lokala sökresultaten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam