Ny vanvettig policy hos KTHNOCs Webbkatalog

Allmänt, Kataloger, Sökmotoroptimering Add comments

Har haft diskussioner med KTHNOCs Webbkatalog angående titeln på en av mina webbplatser. Den har nämligen ändrat titeln till Relevansanalys Sökmotoroptimering på en webbplats som jag bedriver inom ett helt annat område.

Även om visst namnbyte är på gång så accepteras inte att man har en ‘relevant titel’ i katalogen. Nej nej, det som gäller är numera ‘irrelevanta titlar’ hos KTHNOC.
Det har dem tydligen bestämt i ett nytt policybeslut:

‘Det handlar om att vi har policys om vad sidor ska heta. Då det är en näringsverksamhet ska företagsnamnet gälla som rubrik. Inget annat. Då “Relevansanalys sökmotoroptimering” är det som står som företag bakom sidan är det det som gäller som rubrik.

Denna policy infördes relativt nyligen, och därför finns det en del registreringar i katalogen som inte stämmer. Hittar ni några vänligen gör en
felanmälan på dessa.

Med vänliga hälsningar
KTHNOCs Webbkatalog
Andreas Nilsson

Ja du Andreas, det är nog ett 1000-tal sidor som måste ändras då. Men antagligen mycket mycket fler.
Ny policy hos KTHNOC. Jag kallar den vanvettig.

Alla webbmasters med mer än en webbplats ska alla tvingas att ha samma namn som på bolaget bakom. Är det inte det idag så uppmanar dem oss att gå in och anmäla det.

Det låter helt befängt tycker jag.. en vanvettig policy från KTHNOCs Webbkatalog.
En katalog som jag alltid sett som den bästa i Sverige blir nu ett snäpp sämre. Irrelevanta titlar, ibland direkt felaktiga för sidans ämne. Även om de kommer behålla sin vettiga granskning och rimliga möjligheter att komma med, så blir den klart mer irrelevant.

Vad tycker du själv om den nya policyn hos KTHNOC?

5 Responses to “Ny vanvettig policy hos KTHNOCs Webbkatalog”

  1. Bjørn Are Solstad Says:

    Dette henger jo ikke sammen i det hele tatt. Hvorfor skulle de ha en slik policy? Det er jo tross alt temaet for siden som skulle være bestemmende for hvordan de titulerer linken og ikke firmaet som ligger bak.

    En meget merkelig politikk det der ja.

  2. Ted Forssblad Says:

    Håller med om att det är en helt vansinnig policy! Att sätta företagsnamnet som rubrik att gynnar ingen och det är irrelevant i sammanhanget. Om till exempel ett företag som heter Lasses bilar råkar ha en site om hundar i sin siteportfölj blir det ganska förvirrande att ha Lasses bilar som titel. Kan inte annat än undra hur diskussionerna om detta lät innan detta beslut fattades.

  3. Andreas Bard Says:

    Galet! Finns varken logik eller relevans bakom ett sådant beslut. De vill alltså ha en katalog med bara rena företagssidor?

  4. Markus Jalmerot Says:

    Manuell granskning med fokus på att titeln skall beskriva innehållet tycker jag borde vara prio. Men jag tror inte KTHNOC förstår vad denna policyändring innebär för sökmotorer och relevansen för deras egen katalog.

  5. Peter Korkala Says:

    Det är helt sjukt!
    Jag råkade ur för något liknande redan i januari i år. Förra året anmälde jag japanfakta.se till registret och den åttonde januari meddelade KTHNOC att de avslagit min ansökan med följande motivering:
    “Samma, liknande eller annan webbsida från er finns redan registrerad i KTHNOC:s katalog.”
    Man får alltså bara ha med EN webbsida i registret, och den får alltså företagsnamnet som titel…

    Sjukt är ordet.

Sökmotoroptimering & av Markus Jalmerot.
Entries RSS Comments RSS Log in