Norsk flagga

Idag ska Relevansanalys diskutera norsk sökmotoroptimering och dess likheter och skillnader mot tekniker som används i Sverige. Igår diskuterade engelsk och svensk sökmotoroptimering och framöver så kommer ännu fler regioner att behandlas. Dansk SEO är förmodligen nästa region som kan kolla att jämföras med Sverige.

Men låt oss då titta på Norge. En på förhand estimering säger att med knappt hälften så många invånare och en till synes mer avslappnad arbetsmiljö så krävs mindre sökmotoroptimering för att lyckas synas i Google.no jämfört med vad som krävs i Sverige. Men vad är det då de största skillnaderna mellan svensk och norsk sökmotoroptimering? Här kommer min topp 5 lista för vårt kära grannland:

1. Norrmän är latare med att uppdatera sina sidor

Norska sidor verkar uppdateras väldigt mycket mindre än svenska sidor. För skojs skulle tittade på uppdateringsfrekvensen för sidor som försöker ranka på ordet søkemotoroptimalisering (norska ordet för sökmotoroptimering). Vilka webbplatser som jobbar med sökmotoroptimering i Norge använder då någon form av nyhetsuppdateringar på dalsidan om sökmotoroptimering? Jag hittade bara en webbplats av alla som rankar topp 10 för søkemotoroptimalisering – eriksen.edu. Senaste artikeln är från augusti 2012 så det är ju rätt uppenbart att frekventa nyhetsuppdateringar spelar en avsevärt mindre roll. EN sajt som använder nyhetsuppdateringar, vilka är nästan 1 år gamla. I Sverige så skriver ju några av de framstående aktörerna nyhetsposten om sökmotoroptimering flera gånger i veckan. I Norge – en gång om året. Man blir nästan chockad vilken otrolig skillnad det är mellan de två länderna. Inte konstigt att priserna för SEO varit mycket lägre i Norge under en lång tid.. Det behövs ju inte lika mycket löpande arbete med optimering i Norge för att lyckas i jämförelse med vad som krävs i Sverige. Skriv riktigt bra innehåll en gång och glöm sedan att sajten existerar. Grovt förenklat känns det i alla fall så.

2. Avsevärt färre länkar behövs för att lyckas

Vi har konstaterat att det krävs mindre jobb med uppdateringar i Norge. Men hur är det då med inlänkar? Efter att många sökmotoroptimeringsföretag i Norge nästan enbart kört exakt match ankartexter på ordet ‘søkemotoroptimalisering’ för att ranka väl i Google så ändras spelreglerna avsevärt vid de senaste Google uppdateringarna. Efter att varumärket blev allt viktigare så tycks

dock krav på relevans ha minskat kraftigt. För Synlighet.no som har drygt 247 inlänkar från olika toppdomäner (sitewide länkar räknas som en) så är minst 90 % av länkarna från sidor som är mer eller mindre irrelevanta för företag som jobbar med sökmotoroptimering. Missförstå mig inte. Länkarna är starka och sidorna de får länkar från relativt trovärdiga. Men de är inte förtjänade på något vis och sajterna som länkar har ingenting med sökmotoroptimering att göra. Flera av deras inlänkar kommer nämligen från nattklubbar, restauranger, museum – you name it. Ofta är en inlänk från footern som nämner deras varumärke allt som behövs. I Sverige fungerar inte en hög andel sitewide länkar lika bra längre är min observation. Ibland undrar man om alla grundläggande regler för sökmotoroptimering som används i andra länder inte gäller i Norge? Kör in så mycket sitewide länkar du kan, lägg alla i footer – Du har lyckats! Tråkigt att Google inte kommit längre i Norge och förvånande att samma metoder som inte fungerar i andra regioner fungerar utmärkt här. Låt oss titta på företaget som rankar trea i norska Google för søkemotoroptimalisering (dvs Capcom.no). Vad som förvånar mig mest är de svaga länkarna. Men länkarna är inte bara svaga. De har låg trovärdighet och låg relevans. Man undrar ju mest om detta resultat har lagts in för att förvirra tvivelaktiga sökmotoroptimerare. Google har ju faktiskt ett sådant patent. Det tredje SEO-företaget i Norge som syns i topp 10 är seo norge.net. Vad som skiljer sig mot de flesta svenska företag som lyckas med optimering mot begreppet sökmotoroptimering är att detta norska SEO-företag har majoriteten av länkarna med exakt match ankartext för ‘penga sökord’, dvs länktexter som sökmotoroptimering och länkbyggning. Endast 1.4 % av länkarna använder någon form av deras varumärke som ankartext. Vem säger att varumärke är viktigt i Norge? OptimalNorge.no är fjärde företaget på listan som rankar bra för sökmotoroptimering på norska, i Norge. Ankare Texterna ger intrycket att vi hittat ett välkänt företag som har ett starkt varumärke. Men som vanligt i Norge så är det väldigt svårt att få ‘naturliga inlänkar’. Som tur är för de norska optimering så fungerar fortfarande footer länkar från kunder i stil med ‘Nettsted levert av Optimal Norge AS’ helt utmärkt. Denna tekniken eliminerades för drygt 1.5-2 år sedan i Storbritannien om jag inte minns fel, men tycks vara den bäst fungerande optimeringsmetoder i Norge idag. Dags att vakna snart Google? Mycket diskussion om Google här men hur hanterar Bing sidor som jobbar med sökmotoroptimering i Norge? En snabb sökning visar att de blir relativt olika sökresultat, vissa bättre och andra sämre. Men generellt verkar Bing Norge visa nästan bättre resultat för potentiella kunder (de som är på väg att beställa SEO eller läsa på och lära sig mer om fenomenet). Bland annat hittar jag webkommunikasjon.no som är en intressant sida som belyser sökmotoroptimering på ett annorlunda sätt. Man kanske ska testa använda Bing lite mer i Norge? För att lyckas i Bing är det uppenbart att exakt match ‘money ankartexter’ fortfarande är en stor faktor, vilket går lite emot Google’s senaste algorithm uppdateringar. Bing’s normala förkärlek till partial/delvis exakt match domäner brukar ofta störa mig men den är inte så tydlig i Norge för detta sökbegrepp. Dock är det irriterande att

3. Gammeldags metoder för sökmotoroptimering fungerar i Norge

Om det inte redan är uppenbart efter punkt ett och två så tycks forntida SEO-metoder fortfarande fungera i grannlandet. Den roligaste artikeln om sökmotoroptimering i Norge är förmodligen skriven av IDG som till synes gör narr av alla sökmotorer och sökmotoroptimerare. Enligt IDG så är frekvent och exakt upprepning av sökorden du ska optimera avgörande, ungefär som talande exemplet det ger där SAS.no skriver ‘Fly til New York / Flyg till New York med SAS’ minst 16 ggr i texten på ett något överdrivet sätt och rankar #2 i Google.no. I Sverige, UK och USA hade du troligen hamnat i filter för överoptimering i vissa fall, men i Norge så fungerar det. Trots att konkurrensen är så obefintlig så tycks Google ha valt att fokusera på andra marknader. Förmodligen är det svårigheter att förstå språket som är delar av problematiken här. Förutom SAS så känns även över delen av sidan på SEONorge.net något överoptimerad med typiska mått från andra länder. Medan du ibland får begränsa dina gamla metoder för SEO i övriga världen, så fungerar ofta gammaldags metoder i Norge. Kanske du till och med behöver ändra dina SEO-strategier för att få det att fungera i Norge. Eller tänk så här istället: Bara du gör något så kan det fungera.. Kan man annat än älska en sådan marknad?

Vill du lära dig mer om norsk sökmotoroptimering och träffa andra webmasters? Då kan webforumet.no rekommenderas, Norges motsvarighet till svenska Webmaster Network (Wn.se). Dessvärre tycks inget renodlat SEO forum finnas i Norge ännu.

Posted by: Markus Jalmerot // Bing, Google, Sökmotorer, Sökmotoroptimering // lokal sökmotoroptimering, sökmotoroptimering norge // juli 25, 2013

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".