3 Stora skillnader mellan norsk och svensk sökmotoroptimering

Norsk flagga
Idag ska Relevansanalys diskutera norsk sökmotoroptimering och dess likheter och skillnader mot tekniker som används i Sverige. Igår diskuterade engelsk och svensk sökmotoroptimering och framöver så kommer ännu fler regioner att behandlas. Dansk SEO är förmodligen nästa region som kan kolla att jämföras med Sverige.

Men låt oss då titta på Norge. En på förhandsestimering säger att med knappt hälften så många invånare och en till synes mer avslappnad arbetsmiljö så krävs mindre sökmotoroptimering för att lyckas synas i Google.no jämfört med vad som krävs i Sverige. Men vad är det då de största skillnaderna mellan svensk och norsk sökmotoroptimering? Här kommer min topp 5 lista för vårt kära grannland:

1. Norrmän är latare med att uppdatera sina sidor

Norska sidor verkar uppdateras väldigt mycket mindre än svenska sidor. För skojs skulle tittade på uppdateringsfrekvensen för sidor som försöker ranka på ordet søkemotoroptimalisering (norska ordet för sökmotoroptimering). Vilka webbplatser som jobbar med sökmotoroptimering i Norge använder då någon form av nyhetsuppdateringar på delsidan om sökmotoroptimering? Jag hittade bara en webbplats av alla som rankar topp 10 för søkemotoroptimalisering – eriksen.edu. Senaste artikeln är från augusti 2012 så det är ju rätt uppenbart att frekventa nyhetsuppdateringar spelar en avsevärt mindre roll. EN sajt som använder nyhetsuppdateringar, vilka är nästan 1 år gamla. I Sverige så skriver ju några av de framstående aktörerna nyhetsposter om sökmotoroptimering flera gånger i veckan. I Norge – en gång om året. Man blir nästan chockad vilken otrolig skillnad det är mellan de två länderna. Inte konstigt att priserna för SEO varit mycket lägre i Norge under en lång tid.. Det behövs ju inte lika mycket löpande arbete med optimering i Norge för att lyckas i jämförelse med vad som krävs i Sverige. Skriv riktigt bra innehåll en gång och glöm sedan att sajten existerar. Grovt förenklat känns det i alla fall så.

2. Avsevärt färre länkar behövs för att lyckas

Vi har konstaterat att det krävs mindre jobb med uppdateringar i Norge. Men hur är det då med inlänkar? Efter att många sökmotoroptimeringsföretag i Norge nästan enbart kört exakt match ankartexter på ordet ‘søkemotoroptimalisering’ för att ranka väl i Google så ändrades spelreglerna avsevärt vid de senaste Google uppdateringarna. Efter att varumärket blev allt viktigare så tycks
dock krav på relevans ha minskat kraftigt. För Synlighet.no som har drygt 247 inlänkar från olika rotdomäner (site-wide länkar räknas som en) så är minst 90 % av inlänkarna från sidor som är mer eller mindre irrelevanta för företag som jobbar med sökmotoroptimering. Missförstå mig inte. Inlänkarna är starka och sidorna de får länkar från relativt trovärdiga. Men de är inte förtjänade på något vis och sajterna som länkar har ingenting med sökmotoroptimering att göra. Flera av deras inlänkar kommer nämligen från nattklubbar, restauranger, museum – you name it. Ofta är en inlänk från footern som nämner deras varumärke allt som behövs. I Sverige fungerar inte en hög andel sitewide länkar lika bra längre är min observation. Ibland undrar man om alla grundläggande regler för sökmotoroptering som används i andra länder inte gäller i Norge? Kör in så mycket sitewide länkar du kan, lägg alla i footer – Du har lyckats! Tråkigt att Google inte kommit längre i Norge och förvånande att samma metoder som inte fungerar i andra regioner fungerar utmärkt här. Låt oss titta på företaget som rankar trea i norska Google för søkemotoroptimalisering (dvs Capscom.no). Vad som förvånar mig mest är de svaga inlänkarna. Men inlänkarna är inte bara svaga. De har låg trovärdighet och låg relevans. Man undrar ju mest om detta resultat har lagts in för att förvirra tvivelaktiga sökmotoroptimerare. Google har ju faktiskt ett sådant patent. Det tredje SEO-företaget i Norge som syns i topp 10 är seonorge.net. Vad som skiljer sig mot de flesta svenska företag som lyckas med optimering mot begreppet sökmotorptimering är att detta norska SEO-företag har majoriteten av inlänkarna med exakt match ankartext för ‘pengasökord’, dvs länktexter som sökmotoroptimering och länkbyggning. Endast 1.4 % av inlänkarna använder någon form av deras varumärke som ankartext. Vem säger att varumärke är viktigt i Norge? OptimalNorge.no är fjärde företaget på listan som rankar bra för sökmotoroptimering på norska, i Norge. Ankartexterna ger intrycket att vi hittat ett välkänt företag som har ett starkt varumärke. Men som vanligt i Norge så är det väldigt svårt att få ‘naturliga inlänkar’. Som tur är för de norska optimerarna så fungerar fortfarande footerlänkar från kunder i stil med ‘Nettsted levert av Optimal Norge AS’ helt utmärkt. Denna tekniken eliminerades för drygt 1.5-2 år sedan i Storbritannien om jag inte minns fel, men tycks vara den bäst fungerade optimeringsmetoden i Norge idag. Dags att vakna snart Google? Mycket diskussion om Google här men hur hanterar Bing sidor som jobbar med sökmotoroptimering i Norge? En snabb sökning visar att de blir relativt olika sökresulat, vissa bättre och andra sämre. Men generellt verkar Bing Norge visa nästan bättre resultat för potentiella kunder (de som är på väg att beställa SEO eller läsa på och lära sig mer om fenomenet). Bland annat hittar jag webkommunikasjon.no som är en intressant sida som belyser sökmotoroptimering på ett annorlunda sätt. Man kanske ska testa använda Bing lite mer i Norge? För att lyckas i Bing är det uppenbart att exakt match ‘money ankartexter’ fortfarande är en stor faktor, vilket går lite emot Google’s senaste algorithmuppdateringar. Bing’s normala förkärlek till partial/delvis exakt match domäner brukar ofta störa mig men den är inte så tydlig i Norge för detta sökbegrepp. Dock är det irriterande att

3. Gammeldags metoder för sökmotoroptimering fungerar i Norge

Om det inte redan är uppenbart efter punkt ett och två så tycks forntida SEO-metoder fortfarande fungera i grannlandet. Den roligaste artikeln om sökmotoroptimering i Norge är förmodligen skriven av IDG som till synes gör narr av alla sökmotorer och sökmotoroptimerare. Enligt IDG så är frekvent och exakt upprepning av sökorden du ska optimera avgörande, ungefär som talande exemplet det ger där SAS.no skriver ‘Fly til New York / Fly til New York med SAS’ minst 16 ggr i texten på ett något överdrivet sätt och rankar #2 i Google.no. I Sverige, UK och USA hade du troligen hamnat i filter för överoptimering i vissa fall, men i Norge så fungerar det. Trots att konkurrensen är så obefintlig så tycks Google ha valt att fokusera på andra marknader. Förmodligen är det svårigheter att förstå språket som är delar av problematiken här. Förutom SAS så känns även över delen av sidan på SEONorge.net något överoptimerad med typiska mått från andra länder. Medan du ibland får begränsa dina gamla metoder för SEO i övriga världen, så fungerar ofta gammeldags metoder i Norge. Kanske du till och med behöver ändra dina SEO-strategier för att få det att fungera i Norge. Eller tänk så här istället: Bara du gör något så kan det fungera.. Kan man annat än älska en sådan marknad?

Vill du lära dig mer om norsk sökmotoroptimering och träffa andra webbmasters? Då kan webforumet.no rekommenderas, Norges motsvarighet till svenska Webmaster Network (Wn.se). Dessvärre tycks inget renodlat SEO forum finnas i Norge ännu.

6 thoughts on “3 Stora skillnader mellan norsk och svensk sökmotoroptimering

  1. juli 26, 2013 at 8:30 f m

    Trevlig post om sökmotoroptimering i Norge Markus. Som du vet så bor jag här i Norge sedan 5-6 år tillbaka.

    Om man bara läser på lite om gällande SEO tekniker och arbetsmetoder kan man göra mycket själv eftersom norksa marknaden här inte är full/överoptimerad (jag menar inte att den är det i Sverige heller, men att arbeta med SEO har en mycket större penetration i Sverige än i Norge vilket medför att det är vanligare att köpa tjänster av en SEO konsult för att ta sig dit man vill), vilket också bidrar till att priserna på SEO tjänster är låga. Låga priser bidrar även till att det inte skrivs så frekvent om ämnet, vilket i sin tur vill resultera i att det inte är strid på kviven i topp 10 serpen.

    Precis som du säger så krävs avsevärt mindre antal länkar för att ta vitala positioner i Norge, det gäller dock alla nyckelord i princip.

    I kort så är Norge möjligheternas land för oss Svenskar:

    Det är otroligt lätt att antingen flytta till Norge och starta företag, eller att bli kvar i Sverige och starta ett AS (grunden till att man bör vilja köra ett norskt bolag, och inte ratta från Sverige är EU gränsen, och att allting som sänds över måste tullas, så är det momsen med. Det är helt enkelt lättare att konkurrera prismässigt om man har ett företag på plats).

    Det mest intressanta för mig som är i domänbranchen är naturligtvis hur orörd den norska domänmarknaden är, både under .NO och den mindre populära .AS (.AS är inte en norsk ccTLD, utan används pga att förkortningen för ”aksjebolag” är AS, och inte AB som i Sverige).

    I Norge är många stora semesterresemål under .NO ledigt, likaså stora städer i USA, många ”branchtermer” för att göra någon typ av katalogtjänster är lediga osv.

    Om man istället ser på E-handel så har Norge mindre andel e-butiker per branch, gentemot Sverige, snittvärdet på en handlad kundvagn är också högre.

    Dock tror jag att Norge är i en enorm uppsving när det kommer till webb, det gäller verkligen att smida medan järnet är varmt.

  2. juli 26, 2013 at 9:54 f m

    Vad jag också gillar med Norge är den höga internetpenetrationen. Drygt 94 % använder Internet i Norge, förmodligen högst användning i världen enligt Google – http://www.google.se/search?q=internetanvändning+norge&pws=0. Att landet har hög BNP/capita, relativt låg konkurrens mot Sverige och väldigt liknande språk gör det till ett utmärkt land att expandera till för svenska ehandelsföretag. Förvånande att inte fler gör det faktiskt. För att jobba med norsk sökmotoroptimering kräver mindre nerlagda timmar än med svensk..

  3. juli 27, 2013 at 11:04 f m

    Ikke for å pisse i ressonementet ditt Markus, men har du sjekket sosiale signaler for de sidene du nevner i artikkelen? Jeg tror nemlig du tar helt feil om mine observasjoner er riktige.

    Sosiale signaler har i Norge fått mye større – og direkte betydning etter siste oppdatering for Norske søkeord – om mine observasjoner så langt er riktige da. Om dette stemmer, så er det Norge som ligger foran Sverige i forhold til utrulling av nye algoritmer i forhold til språk.

    Norge har i mange år vært testmarked for mange store brands i forhold til å teste ut nye ting. Mange ganger har nye produkter blitt prøvesolgt i Norge før de ble sluppet på resten av verdensmarkedet. Dette henger sammen med demografien i Norge og de geografiske forskjellene som er så store der.

    Jeg skal ikke påstå at det ene eller andre er riktig. Jeg bare sier hva jeg mener å se.

  4. juli 27, 2013 at 7:16 e m

    Bjørn Are: Kul att höra kommentarer från en norrman som jobbat länge med SEO.

    Jag har inte checkat sociala signaler dessvärre. Har försökt att bara jämfört antal inlänkar, kvalité och relevans på inlänkar samt uppdateringsfrekvens. I UK och USA är detta viktiga faktorer för sökmotoroptimering.

    Jag tror säkert att du har helt rätt. Många sidorna som rankar högt i Norge är säkert aktiva i social media. Min påstående om likheter och skillnader i sökmotoroptimeringstekniker jämför framför allt:

    1. Norrmän är latare med att uppdatera sina sidor? Rätt eller fel?

    2. Avsevärt färre länkar behövs för att lyckas.
    Rätt eller fel?

    3. Gammeldags metoder för sökmotoroptimering fungerar i Norge (t. ex footerlänkar från inte så relevanta sidor, bara det är ‘varumärkeslänkar’). Rätt eller fel?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam