Infoo-katalogen får sänkt PR och högre pris

logo spammiga info katalogen

Infoo.se, den gamla Sunet-katalogen (Swedish University Computer Network) börjar bli allt mer girig. För girig om du frågar mig. Nu kommer det helt plötsligt kosta pengar för alla som är registrerade som företag, för att få fortsätta vara kvar.

Att Google nu sänkt deras PageRank (PR) och länkvärde avsevärt, från PR7 till PR4, kommer därför inte som någon stor förvåning. Den största webbkatalogen i Sverige går mot sin död..

Vilka är de nya reglerna från Infoo-katalogen?

”Från och med den 1 juni kommer det att kosta pengar för företag att vara med i webbkatalogen Infoo. För ideella föreningar och privatpersoner är det fortfarande gratis. För Infoo handlar det om att täcka kostnader för vår redaktion som granskar alla länkar, serverhyra och löpande it-underhåll.

Ni kan välja mellan två abonnemang: Infoo Silverabonnemang för 249 kronor + moms per år eller Infoo Guldabonnemang för 949 kr plus moms per år”.

Tydligen så krävs det nu ett silverabonnemang om du inte är en frivillig organisation. Guldabonnemanget, som kostar 949 kr, ger listning högre upp i katalogen och tre länkar till undersidor.

Hur mycket tjänar infoo.se på de nya reglerna?

Det är tydligt att Urban Lindstedt försöker kapitalisera på katalogen som han investerat i. Om bara var 8e företag av de 32 000 som är med i katalogen idag kommer att förnya med silverabonnemang så drar infoo.se in drygt 1 miljon kronor. Ifall vi istället optimistiskt ponerar att var 20:e företag köper guldabonnemang och var 10:e köper silverabonnemang, så blir omsättningen nästan 2.3 miljoner. Troligtvis så är kostnaderna rätt låga, då alla betalda anmälningar godkänns.

Det är numera bara betalningskraften som gör att man kommer med och får stanna och Infoo.se handlar inte överhuvudtaget om kvalitét. E-mail adress är det enda kravet på kvalité i dagsläget – vilket är smått ironiskt. Att KTH Holding går med på att deras katalog sakta men säkert förstörs är sorgligt. Men de är väl i behov av pengar kan man förmoda.

Varför sänker Google deras PageRank?

Många har nog retat sig på den betydliga kraft som katalogen haft och gjort en spamanmälning hos Google. Google i sin tur ogillar väl betalningsmodellen och att de faktum att man inte kan komma med utan att betala längre. Hade de gått att komma med ändå, så hade det varit OK. Men nu går man över gränsen. Samtidigt så har de missat vissa av de mest uppenbara 301-ompekningarna från Sunet-katalogen. Slutligen så länkas det ut friskt till Gula Sidorna, Eniro och massvis av deras projekt från tidigare rätt tunga undersidor (t. ex här: http://infoo.se/help-swe.html).

En stor del av länkkraften är i alla fall som bortblåst och det lär bara gå utför. Men det var i alla fall ett rätt bra försök att snabbt tjäna så mycket pengar som möjligt på en katalog, innan den går i graven.

För ni tror väl inte att denna spamkatalog kommer hålla ytterligare 1 år?

17 thoughts on “Infoo-katalogen får sänkt PR och högre pris

  1. juni 1, 2010 at 5:31 e m

    Dom priserna är ju som ett skämt. Min gissning är att spamkatalogen fått en manuell granskning och att PR:en kommer sjunka ännu mer vid nästa uppdate om dom inte fått in ett x-antal nya inlänkar. Tyvärr tror jag en del företag kommer betala ocker priserna för att få vara med i katalogen för att dom inte vet bättre. Jag har sett till att ta bort alla kunder som jag lagt till i katalogen genom åren. T o m dom jag inte haft kontakt med på flera år.

  2. juni 1, 2010 at 9:02 e m

    Deras varumärke är troligen fortfarande starkt vilket gör att många kommer att betala och inte titta på PR

  3. juni 1, 2010 at 10:50 e m

    Jag tror sverige är en för liten och för omogen för betalkataloger. Detta kommer inte flyga utan snarare accentuera den nedåtgående trenden

    För varför skall jag gå dit om det är ont om listningar!

    Vad de än gör blir det fel för denna katalogen och det beror på att den adderar för lite värde!

  4. juni 1, 2010 at 11:11 e m

    Patrik: Håller med att guldpaketet är rätt dyrt för vad man får. Tror att Urban vill passa på att mjölka kossan medan det går och detta är anledningen att de så smart försöker stressa folk att betala snabbt. Flera företag tänker nog inte så mycket på den ‘lilla kostnaden’ utan bara betalar.

    Jonas: Håller med om att de fortfarande har rätt starkt varumärke, som Sveriges första länkkatalog. Många kommer säkert betala, som du säger.

    Christian: Håller med att den inte adderar något värde utan är ett typexempel på spamkatalog – alla godkänns som betalar, utan någon granskning av innehållet.

    Men borde finnas en liten marknad ändå. Men är förmodligen svårt att tjäna riktigt bra på det.

    Att det skulle vara ont om listningar stämmer väl inte? Det är hela 32 000 företag med och en lång rad frivilliga organisationer och privatpersoner med. Kallar du det lite, eller syftar du på ngt annat?

  5. Dani
    juni 2, 2010 at 6:32 f m

    Precis vad jag ville läsa om den här morgonen. Även mina tankar har gått i samma banor sen alla ”betala eller försvinn”-mail började ramla in häromdagen. Tack för ett bra inlägg, lägger genast in dig i mitt rss-flöde. :) Ha en bra dag!

  6. juni 2, 2010 at 7:57 f m

    När man måste betala kommer antalet listningar att minska dramatiskt, då faller ju även värdet för de som kollar i katalogen

    och ja, det är lite jämfört med Google 😉

  7. juni 2, 2010 at 9:38 f m

    Många intressanta kommentarer på ett ämne som är ytterst aktuellt och som diskuterats här.

  8. Urban Lindstedt
    juni 2, 2010 at 9:48 f m

    Vi tog över Infoo eftersom KTH inte längre var beredda att betala för katalogen. Direktiven har hela tiden varit att katalogen ska kommersialiseras. Alternativet hade varit att lägga ner katalogen.

    Hälften av sajterna som är med i katalogen berörs inte av förändringen.

    Infoo har större kostnader än ni tror vad det gäller drift och redaktion.

    Infoo har samma kvalitetskrav nu som tidigare på vilka som får vara med i katalogen. En sajt som inte uppfyller våra krav kommer inte in i katalogen oavsett om de köper Guldabonnemang eller inte. Någon spamkatalog kommer det inte bli tal om.

    Vi räknade med kritik från SEO kretsar. Vi lyssnar på kritiken, men det är helt nödvändigt för oss att ta betalt av företag för att kunna utveckla katalogen.

    Vi har plöjt in stora summor i utveckling sedan vi tog över.

    Ni kan hata utvecklingen – men ni får nog vänja er med att allt mer saker kommer kosta pengar på nätet.

    För övrigt är vi förvånade över hur stor andel av medlemmarna som valt Guldabonnemang.

  9. juni 2, 2010 at 11:36 f m

    Dani: Kul du gillade posten om Infoo-katalogen.

    Christian: Du har rätt att antalet listningar lär minska.
    Men att jämföra indexeringsgraden med en annan grupp av sida, en sökmotor, var väl nästan i högsta grad :)

    Urban: Kul att du ger svar på tal. Förstår till fullo att katalogen behövde kommersialiseras om det skulle vara intressant för uppköp.

    Annars vore det ju en märklig affär.

    Ser inget fel i kommersialisering, men kvalitén och trovärdigheten har till stor försvunnit den senaste tiden.

    Kvalité? Hmm, talar du sanning nu eller bara i eget intresse? Var ser du kvalitén i en webbplats som t. ex
    http://www.bank-lån.biz?

    Att man har en template utan text och en meny, dock med brutna länkar, är det verkligen allt som krävs för att platsa i Infoo.se?

    Mitt tidigare påstående att allt som krävs är en liten slant, en webbplats och en e-post adress tycks alltså. Definitionen av spamkatalog med andra ord..

    Att det kommer kritik från SEO-kretsar är nog för att den är befogad. Saker får gärna kosta, för att komma med snabbare, med det bör finnas kvalitetskrav och gå att komma med utan att betala också (dock med längre väntetid).

  10. juni 2, 2010 at 11:48 f m

    Enligt http://twitter.com/urbanl/status/15164343040 ”Det kostar att driva Infoo.se – Dessutom är det fortfarande gratis för privatpersoner, föreningar & offentlig verksamhet”

    Vet INGEN som kommit med i Infoo.se utan att betala sedan ni tog över den. Vore kul om du kunde ge lite statistik på hur många ‘icke-betalande’ ni släppt igenom?

  11. Bjørn Are Solstad
    juni 2, 2010 at 1:33 e m

    Bra diskusjon dere har gående her. Mye av det dere snakker om gjelder like mye Norske kataloger. Dette med at fler og fler ting koster penger er jeg ikke enig i. Forretningsmodellene som langsiktig fungerer bra er basert på frivillighet. Dette er nok en trend som er kommet for å bli.

    Sites som baserer seg på kvunget betaling vil alltid tape mot gratis-alternativer hvor man frivillig kjøper merverdi.

    I likhet med Nettkatalogen.no baserer Infoo seg på Google trafikk mest sannsynlig. Det øyeblikket denne trafikken uteblir, er katalogen død.

  12. juni 3, 2010 at 3:07 e m

    Markus: Du skulle bli förvånad om du visste hur många spamsajter vi stoppar. http://www.bank-lån.biz kommer att tas bort så fort redaktionen hinner. Du kan säkert hitta några dåliga länkar till om du letar, men vi pratar om en katalog med 60 000 länkar som byggts upp under många års tid. Dessutom händer det att folk anmäler en sajt för att sedan byta innehåll. Sajter som inte ska vara i katalogen och anmäls kommer tas bort.

    Uppfyller man inte kvalitetskraven kommer man inte in i katalogen.

  13. juni 3, 2010 at 4:15 e m

    Urban: Kul att höra att ni stoppar flera spamsidor! Förstår att det det är en stor katalog att underhålla och inte helt lätt alltid.

  14. juni 11, 2010 at 4:22 f m

    Jag tror faktiskt inte effekten blir så negativ trots allt. De som hänger i SEO-kretsarna kommer dra sig ur men alla andra? Företag med bra omsättning tänker inte två gånger om att betala 1000 SEK / år för att få vara med i något som kanske ger dem mer synlighet på Internet.

    Hur som helst så är det lite tråkigt att det blivit en ”betalkatalog”. Jag har många bra sidor jag hade kunnat skicka in, men jag kommer aldrig betala för det.

  15. Stefan
    juni 14, 2010 at 6:32 e m

    Intressant.. Klart de vill tjäna lite pengar nu innan siten ”går i graven”..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam