Visst, Google är den största sökmotorn i Skandinavien och den som mest sökmotoroptimering fokus bör ligga på. Men det finns ju andra sökmotorer också och att få trafik därifrån är ju inte fel. Så, vad vet vet du t. ex om sökmotorn Jubii?

Vem använder sökmotorn Jubii?

En undersökning av Gemius Explorer, 2007 visar följande statistik:

-40 % är av dem som använder Jubii är mellan 25-44 år.

-Endast 27 % är under 25 år.

-51 % män, 49 % kvinnor.

-52 % använder Internet minst 15 dagar per månad.

-21 % har sökt produkter minst 5 gånger de senaste tre månaderna.

Tänkvärt: Det mest anmärkningsvärda med Jubii är att det är en stor andel äldre som använder sökmotorn, kanske av gammal vana? Medan Google har en väldigt stor målgrupp mellan 15-25 år, så är drygt 3/4 av Jubii’s användare över 25 år och många av dem bra mycket mer än så. Kanske är denna målgrupp mer värd när det kommer till att hyra lokaler, köpa bil eller digital tv, hyra feriehuse etc.

Vilka andra skandinaviska sökmotorer använder du själv och när?

-Sesam.no?

-Eniro.se?

-Yahoo.se?

-Live.com?

Använder själv Live.com som enda alternativ till Google.

Posted by: Markus Jalmerot // Google, MSN, Sökmotorer // dansk sökmotor, jubii, skandinaviska sökmotorer, sökmotor, Sökmotorer // juni 18, 2008// Comment 

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".