Jag har använt och studerat ‘nya’ Google instant de senaste veckorna, men pga. inloggningsproblem & semester så har jag inte kunnat posta förrän nu. Här kommer i alla fall lite tankar och slutsatser kring denna uppdatering.

Men först, lite bakgrund till Google’s nya realtidssök. 

Varför lanserades Google instant?

Google berättar på sin webbplats om Google Instant att den genomsnittliga besökaren tar minst 9 sekunder på sig att skriva sökfrågan, men ofta mellan 30-90 sekunder.

Eftersom Google alltid vill göra det enkelt för sina användare och samtidigt vara i framkant teknikmässigt, så var det en utmärkt möjlighet att lanseras Google instant. Med hjälp av realtidssökning kan man spara mycket tid för användarna, menar Google. 

Jag tycker det är ett grymt bra initiativ och håller med om enskilda sökningar emellanåt kommer utföras snabbare. Men risken är också hög, har jag noterat, att man uppmuntras söker efter relaterade begrepp vid användning av nya Google instant. På så vis tar det istället längre tid att komma dit man vill, men man blir förhoppningsvis mer insatt i ämnet man söker på.

Vilka effekter får Google instant?

Fler sökningar: Det blir naturligt att söka mer när man får förslag.

Fler tester: När sökord och resultat ändras automatiskt kommer användare göra allt fler ‘testsökningar’.

Mer speficika sökningar & ändring av sökbeteende: Användare uppmanas och lär sig söka mer specifikt (longtail) i ett allt tidigare skede.

Skillnader i Adwords impressions & CTR: Med fler automatiska visningar av resultat så blir det lägre CTR på annonser, men fler impressions.

Högre intäkter till Google: Eftersom det hela lär leda till klart fler sökningar och att många annonsörer börjar annonsera på fler (ibland bredare) begrepp, så kommer intäkterna också gå upp. En öka skara av ‘felklick’ lär också komma. 

Google instant fungerar inte överallt

Ibland så fungerar inte Google instant, t. ex i följande situationer:

-Väldigt låg uppkopplingshastighet, eller när du har tillfälliga problem hos din internetleverantör.

-När du befinner dig i länder där det inte lanserats ännu, t. ex Sverige 

-Flera browsers stödjer inte Google instant ännu, t. ex IE7.

-När du inte är inloggad hos Google så fungerar det inte heller.

Initialt lanseras Google instant i USA, Storbritannien, Frankrike, Italien, Tyskland, Spanien och Ryssland till användare av IE8, Firefox, Chrome och Safari browsers. När instant lanseras i Sverige är ännu oklart, men förmodligen inom 1-6 månader.

Posted by: Markus Jalmerot // Google, Sökmotorer // Google, google instant // september 29, 2010// Comment

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".