3 vanligaste misstagen som ställer till det för sökmotoroptimerare [+lösningar]

Det finns en rad olika små eller större misstag som kan göra livet svårare för sökmotoroptimerare. Här väljer vi att ta upp en rad exempel.

1. Väljer en kass domän/URL

Det har blivit allt tydligare bland internationella sökresultat att domäner som består av 3 ord (ex: blåwidgetonline.com) fått problem med synligheten.
Är det lättare att hamna i filter om du har en usel domän? Eller kör denna typen av sajter ofta en gammalmodig typ av ankartexter (endast generiska/kommersiella sökord i ankartexterna)? Relevansanalys har inte undersökt detta mer ingående men vi har noterat hur sajter som har ju dåliga domäner tycks ha drabbats mer av Google’s senaste algorithm uppdatering.

I Sverige så räknas fortfarande både 1- och 2-ords domäner som premium av Google och ifall de är under .SE så får de ofta en viss fördel.

Om du lägger på fel domänändelse (allt förutom .SE i Sverige) så blir det också lite extra jobbigt. Men se framför allt till att undvika lågvattenmärke såsom .INFO och .BIZ när du väljer namn. Fler exempel och förklaring här. Förutom att konkurrenter förmodligen kommer vinna trafik på ditt misstag så litar Google mindre på dessa domäner så det blir med andra ord lite svårare för en sökmotoroptimerare att lyckas med din sajt.

Lösning: Byt till en bättre domän: Kortare, snyggare och mer naturlig. Investera 10-20-50 eller 100 000 kr om du har budget för detta. På sikt brukar det vara väldigt väl investerade pengar. Ju längre du väntar desto mer risk är det att du aldrig lyckas eller att trender inom sökmotoroptimering fortsätter gå i samma riktining, dvs straffa fula, konstiga och felstavade domännamn.

2. Kunden tänker för mycket SEO, dvs. gammalmodig sökmotoroptimering

Överoptimering som vissa kallar det eller hellre ‘överdriven sökmotoroptimering’ eller ‘felaktig’ eller ‘gammeldags sökmotoroptimering’ har blivit något som Google försöker undvika. Medan det för några kvartal sedan fungerade bra att skicka på massvis med keyword-länkar så har folk som gjort det nu fått en jobbig sits. Att ta bort alla sådana länkar och göra disavow ger en duktigt negativ länkbalans och något jag försöker vara väldigt försiktig med. Det bästa är oftast att ändra ankartexterna, men det är inte alltid så lätt. I vilket fall som helst, från 2013 och frammåt så är det ‘lagom sökmotoroptimering’ som gäller, inte överdriven. Låt allt låta väldigt naturligt och

Lösning: Följ trenderna för hur sökmotoroptimering bör hanteras och anställ en duktig sökmotoroptimering som kan hjälpa dig vid behov. Se till att ha en balans i dina ankartexter.

Svårt att få igenom ändringar på sajten

Vissa sajter kan kräva väldigt mycket ändringar för att lyckas med synligheten i sökmotorer. Innehåll måste läggas till, menyn kanske behöver ändras i samma veva och för större företag kan detta kräva att väldigt många olika personer måste involveras och ha sitt sagt om sökmotoroptimeringen.

Lösning: Diskutera vad som kommer krävas med sökmotoroptimeringen för att bli framgångsrik och vilka personer som ansvarar för innehåll, nyheter, webbdesign etc. Få fram en lista på personer som är ansvariga för de viktigaste områdena. Se till att alltid CC’a dessa personer och gör ett dokument med alla förslag på ändring som behövs för att nå framgång. Sätt en svarstid på max en vecka och ifall alla svarar inom denna tidsram så är det ofta ett bra steg på vägen mot framgångsrik sökmotoroptimering.

Bonus: Inget CMS och inga nyheter
Några av de jobbigaste kunderna för mig som sökmotoroptimerare är kunderna som bygger 1000-tals sidor i ren HTML kod. Gillar man att jobba direkt i HTML så är detta kanske perfekt, men för uppdateringar så blir det lätt mer tidsödande. Ofta saknar denna typen av sidor helt nyheteruppdateringar vilket gör sidorna statiska.

Lösning: Investera i ett bra CMS och få möjligheten att uppdatera din egen sida mer.

Läs mer om vårt sökmotoroptimeringstest här

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam