Optimering av MKF’s webbplatser har inletts; Tidningen Mobil – allt om mobiltelefoner och handdator, Kamera och bild – digitalkamera och kompakt kamera, Stardust film och bio samt Prylportalen – allt om hemmabio, dvd, plasma-TV och LCD.

Det tog under en månad att komma etta för sökordet “kamera” på google.se. Några av framgångarna på vägen dit har jag i behållning och kommer försöka använda mig av liknande tekniker framöver. Kamera är ju ett rätt stort sökord, över 30 000 sökningar utan extensions på MSN, Spray, Yahoo och Altavista.

Jag börjar nu också se fler och fler av problemen med att jobba med kunder. Även om både vill uppnå samma mål, så är vägen dit inte helt rak alltid. Medan MKF och dess webbmaster har vissa prioriteringar, regler och tekniker att använda, så är jag ju normalt fokuserad på optimering, något som ibland kan bli för svårt att samordna. Men det gäller ju att komprimissa.

Fokus är i alla fall klart inställt på att komma i topp för en skara utvalda ord.

Framöver kommer jag begränsa mig till maximalt 3-4 kunder per månad. Optimering tar en hel del tid och att bygga ut mitt eget nätverk kan ibland ge mer, på sikt åtminstone. Kommer framöver finslipa min affärsmodell, sökmotorpaket och prisstruktur för mina sökmotoroptimeringar.

Posted by: Markus Jalmerot // Kunder, Sökmotoroptimering // maj 8, 2006// 1 Comment

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".