Sökmotoroptimering utan länkar – ett 30-dagars TEST

undersökning sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering av en webbplats utan att AKTIVT jobba med länkar var HELT otänkbart för några år sedan. Efter att ha studerat vissa sajter som har lyckats riktigt BRA med detta så tänkte jag initiera ett TEST för det konkurrensutsatta begreppet sökmotoroptimering och se om det även går där. Relevansanalys har i princip varit en passiv sajt, nästan helt utan nytt innehåll, i flera år nu. Fram tills nu då ett 30 dagars sökmotoroptimeringstest ska initieras. Häng med om ni orkar.

Bakgrund – varför göra detta test?

Relevansanalys har varit nere ett bra tag och inte fått den kärlek den behöver. Med fingrarna i flera olika projekt och numera boendes i London så har intresset för att synas för ett av de tuffaste orden relaterat till marknadsföring i Sverige varit minst sagt milt. Efter att bloggen även varit nere ett tag så rankar den nu återigen på plats 79 för ordet ‘sökmotoroptimering’ enligt verktyg som G-serp eller WebPosition, detta trots att bloggen uppdaterats väldigt sparsamt de sista åren. Framför allt är det ju relevanta länkar som behövts hade man ju gissat innan Penguin, vilket givetvis bör vara sant även nu. Men helt utan fokus på att själv skapa och införskaffa länkar, hur långt kan man då komma i sökmotorerna? Jag har idag knappt några svenska sidor kvar och jobbar inte så aktivt med SEO av utvecklade .SE domäner/sajter längre. Mitt engelska bolag har idag bara en handfull svenska kunder och vi satsar givetvis mest på engelska eller amerikanska kunder.

Idén till testet fick jag av Daniel Norin som berättade om en sajt som ligger etta för ett ord som är kanske 1/3 så konkurrensutsatt som sökmotoroptimering. Som en förstudie provade jag med det relativt konkurrensutsatta begreppet ‘hotell stockholm’ och få upp denna sajt att ranka på förstasidan för flera ord i princip enbart med rikigt unikt, nytt och varierat innehåll. Nu är det alltså dags för ett något mer konkurrensutsatt sökord, dvs. sökmotoroptimering. Helt utan att själv jobba med inlänkar, hur långt lyckas man komma? Topp 50? Topp 20? Topp 10? Det återstår att se.. Min gissning är dock att det blir ganska mycket svårare efter att man ska avancera från position 25 och uppåt. Här är i alla fall några frågor om sökmotoroptimering i Sverige som vore intressant att få svar på:

Syften: Jag vill gärna prova följande frågor:
-Hur svårt är det att ranka för sökmotoroptimering i Sverige?
-Går det att ta avsevärda positioner utan att aktivt jobba med länkar?
-Räcker det med relevanta nyhetsartiklar som är c:a 300-400-ord långa i Sverige? (För artiklar i UK så är det ofta en fördel att ha något längre artiklar, enligt egna erfarenheter)

Hur ska testet fungera?

Jag kommer under 30-dagar försöka, så gott det går, att posta en ny bloggpost på Relevansanalys.se varje dag relaterat till sökmotoroptimering. Trots semester under denna period så hoppas jag kunna hålla fast vid löftet. Har förberett med 7 stycken poster som redan är halvklara så har i alla fall lite initialt försprång.

Vad vill ni se mig skriva om?
Jag gillar verkligen att skriva om sökmotoroptimering mycket mer på svenska jämfört med engelska. Det är naturligt att behandla sökmotoroptimering på modersmålet och går snabbare att skriva. Det är således roligare att skriva på svenska. Om ni har några som helst förslag på ämnen inom sökmotoroperimering att ta upp på Relevansanalys så skriva gärna i kommentarerna (som är öppna i max 14 dagar för att undvika alla spamförsök).

Nuvarande inlägg som är skriva för detta 30 dagars test:
Skillnader mellan svensk och brittisk sökmotoroptimering – 5 exempel tas upp.
Lansering av en ny sajt med Daniel Norin – Den senaste sajten jag lanserat, kanske inte helt relevant för testet.
3 stora skillnader mellan svensk och norsk sökmotoroptimering – Förvånande att så gamla och spammiga SEO metoder fortfarande fungerar i Norge.

10 thoughts on “Sökmotoroptimering utan länkar – ett 30-dagars TEST

  1. juli 23, 2013 at 10:35 f m

    Kul ska bli intressant att följa. Visa gärna upp hur du förflyttar dig i SERP under denna tid (graf).

    Jag tror dock inte 30 dagar är tillräckligt länge. Nu är iofs denna webbplats etablerad sedan länge så det kanske förändrar scenariot avsevärt.

    Angående texterna längd har jag ofta funnit att det lätt blir en generell artikel om man endast skriver 300-400 ord. En längre artikel kommer man ofta in djupare på ett ämne. Utmaningen blir väl att välja bra rubriker så du inte får det problemet.

    Men Google är kanske sämre på att förstå svenska än vad man tror :)

  2. juli 23, 2013 at 8:50 e m

    Ofta är det ju lite fördröjning på ranking från att man gör någon åtgärd, men vi får se om det blivit någon ökning om 4 veckor. Jag postar en graf. Kanske är 30 dagar i minsta laget. Tror runt 400 ord kan fungera i Sverige. Herr Bråth har ju kört det i flera år med gott resultat – men han verkar skriva lite längre artiklar på sista tiden. Kontinuitet är nog viktigast. Men gränsen för vad som räknas som ‘thin content’ kommer nog höjas i Sverige också med tiden..

  3. juli 24, 2013 at 8:19 f m

    Ja håller med dig helt och hållet :) Hoppas det går bra för det är ett intressant test om sökmotoroptimering.

  4. juli 24, 2013 at 12:36 e m

    Hållå 😉 Ciytmodels.se är en site som faktiskt var ett experiment från början. Knappt några länkar, länkar från samma server mer för att få saker indexerade osv. Däremot finns bra struktur, artiklar m.m så det funkar för just den branchen.

    Har sett många andra liknande siter fast på mer konkurrentutsatta kategorier 😉 Så börja bygga bra, kolla hur långt man kommer och lägg på länkar om det behövs.

  5. juli 24, 2013 at 1:23 e m

    Alltid kul med expriment Daniel, vare sig man jobbar med en sajt relaterat till sökmotoroptimering eller modellfotografering :) Gillar din filosofi med bra struktur och unikt innehåll som stomme. Det är något som verkligen gjorts bra på CityModels.se aka ModelPhotography.co.uk.

    Givetvis hade denna sajt mått bra av en uppdatering med nytt theme, struktur och innehåll för att bli optimal ur sökmotoroptimeringssynpunkt. Men tills vidare så väntar jag då tiden (och min nuvarande fokus) inte räcker till. För övrigt tror jag att man kommer mycket snabbare fram i sökresultaten ifall sajten kontinuerligt får nya inlänkar. Man får bara vara lite mer försiktig hur man länkar numera. Aja, låt oss utvärdera det svenska sökmotoroptimeringstestet för att avgöra hur viktigt det är med relevanta nyheter om drygt en månad.

  6. juli 25, 2013 at 7:43 f m

    Ska bli intressant att följa! Hoppas ingen länkar spontant till dig nu då? :)

  7. juli 25, 2013 at 12:01 e m

    Kul du gillar idén Björn. Ifall någon länkar helt spontant är det OK. Det är inte samma sak som att själv jobba aktivit med att ‘skapa eller fixa inlänkar’. Det som Relevansanalys försöker fånga upp är om kontinuerligt relevant innehåll utan att jag själv engagerar mig med länkar kan öka sökmotorplaceringarna kraftigt. Om det attraherar länkar naturligt (utan att jag går ut och köper eller kontaktar folk) så är det mest ett bevis på att folk gillar innehållet, vilket säkert i hög grad hjälper öka rankingen då det är helt naturliga länkar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam