Tips för att namnge företag – domännamn, begagnade och nya domäner

Domäner, Domänförsäljningar, Domänköp, Google, Sökmotorer Add comments

När du ska starta ett nytt företag så måste du förr eller senare välja företagsnamn. Du kan välja mellan att köpa ett nytt domännamn eller ett begagnat domännamn som hjälper dig ranka högre i sökmotorerna. Beroende på vilken domän du har idag så kan det också vara bra att kolla över ifall det kan vara dags att byta namn för dig, till ett mer generiskt domännamn. Du kanske inte tror att detta beslut är så viktigt, men tro mig, ett bra namn kan göra stor skillnad i sökmotorranking, trafiken du får från sökmotorer och antal folk som kommer ihåg din webbplats så att du slipper spendera så mycket på marknadsföring!

En snabbt växande marknadsplats
I takt med att konkurrensen blir allt högre så är det viktigare än någonsin att använda ett lätt ihågkommet företagsnamn & domännamn för att sticka ut. Domännamnet kan bli en kritisk faktor för din verksamhet. Låt mig förklara.

I denna bloggpost följer en rad tips för hur du kan komma fram till ett företagsnamn. Så, vad skapar ett bra företagsnamn?

Hur hittar jag en domän som ger trafik och som besökarna kommer ihåg?

Vid köp- och informationssökning på nätet är domänen stommen!

Varje företag / affärsidé är unik! Så vad ska du välja?

Behålla nuvarande, köpa en ny eller begagnad domän?

Varje fall är unik och beror på faktorer såsom ifall ni har ett registrerat varumärke, längden på ert företagsnamn, hur länge ni haft igång en webbplats på sidan, vilka marknader som skall penetreras etc.

Köpa ny domän

Du kan idag köpa en ny .se domän på webbhotell som Loopia, Binero mm.
På samma ställe kostar en ny .COM, .NU etc från 45:- exkl moms, så det är ju ingen jätteinvestering med ett nytt namn direkt. Nackdelen är att dem inte har någon historik i sökmotor och således tar längre tid att få bra ranking för helt nya namn.

Begagnade domäner
Ifall du skall köpa en begagnad domän så erbjud c:a 50 % av vad du maximalt kan tänkas lägga redan från start. Gör din research, så Du inte bjuder för lågt eller högt. Då kan du tolkas oseriös och dem svarar dig inte ens, eller så kanske du får betala överpris?

Tänk på att vara tydlig med din identitet, så att dem vet vem du är.

Ställen att handla domännamn på:
– Via auktionsplatser (SEDO, Afternic, MissDomain (Sv) och DomainStream (Sv). Läs mer om domänauktioner.

– Du kan också söka efter namn / kombinationer som Du gillar! Kontakta sedan domänägaren, helst via telefon och berätta om ditt intresse.

– Forum (WN.se, DnForum.com, Namepros.com, AcornDomains.co.uk)

– DnJournal.com – senaste namnen som bytt ägare

Trafik- och trovärdighetsfaktorer för domännamn
Här kommer lite saker Du bör tänka på för att få det optimala domännamnet:

Längd?
Lång är inte alltid bäst. Inte när det gäller domäner i alla fall.. Välj ett kort domännamn! Detta är otroligt viktigt, folk orkar inte skriva in för långa namn, de kommer inte ihåg flera ord eller långa ord lika bra heller mm mm.

TLD (Top Level Domain)?
Vilket marknader ska du köra på? För bara Sverige så är .SE bäst, därefter .nu och .com. Äger du inte .SE gör du ofta ett stort misstag.. såvida det inte passar in på ett mycket bra sätt med .nu och konkurrensen från .SE är obefintlig (vilket dock snabbt kan ändras..). Felstavningar till en annan TLD ger bara gratis trafik till en konkurrent!

Ålder / Historik i sökmotorer?
Om möjligt, välj ett namn som har en webbplats uppe!
Som är indexerad i sökmotorerna (finns med i sökmotorernas index).
Som är med i wayback machine.
Perfekt för sökmotoroptimering. Ett namn med lite ålder hjälper dig nämligen att ranka högre, åtminstone i Google.

Nyckelord i URL’er?
Har du nyckelord som relaterar till din industri i domännamnet, eller dess undersidor? Det går bra att marknadsföra ändå, men generiska namn har en hög trovärdighet av sökmotorer och ger ofta hög CTR.

Hög CTR (klickfrekvens)?
Ett bra domännamn med en grym titel och meta beskrivning ger hög klickfrekvens och således trafik.

Hur uppseväckande?
Väl gärna namn som sticker ut lite. Sticker i ögonen. Får folk att undra, bli nyfikna och bara tvingas klicka på din url.

WOM – word of mouth (“telefontricket”)
Kolla med vänner och bekanta (samt gärna med folk du inte känner så bra också) om du kan säga namnet över telefonen och dem kan komma ihåg det snabbt och utan upprepningar. Det skall vara enkelt att stava och du ska inte behöva förklara en massa för att dem skall hitta till din webbplats.

Denna post är ett utdrag från ‘Konsten att bli hittad“, ett seminarium av mig (Markus Jalmerot) på Internetdagarna 2007. Att välja företagsnamn ingick i Närvaro på nätet, en av delarna som Getupdated kan hjälpa dig med. Övriga delar är Profilering (Koncept, struktur och webbdesign), Trafik (banner annonsering, affiliate marknadsföring, sponsrade länkar och sökmotoroptimering) samt Konvertering (trafikanalys och konverteringsoptimering).

Hur går Du själv tillväga då du väljer domännamn? Är det stor skillnad mellan begagnade domäner och nya domäner?

2 Responses to “Tips för att namnge företag – domännamn, begagnade och nya domäner”

  1. novisen Says:

    samma sak här:”Nackdelen är att dem inte har någon..”
    Vad då: dem har inte någon..
    3 årig folkskola?

  2. Markus Jalmerot Says:

    Som det står i texten.. ingen historik i sökmotorer

Sökmotoroptimering & av Markus Jalmerot.
Entries RSS Comments RSS Log in