Var på Web Analytics Wednesday på Linnegatan 89 i Stockholm igår, en trevlig tillställning där Pricerunner höll föredrag ett kort om deras webbplats. Med över 60 personer på mötet blev detta det största mötet för Web Analytics någonsin, även ur ett internationellt perspektiv.

Innan föredraget så var det mingel med lätt tilltugg och dricka i form av vin och öl. Själva föredraget var kanske inte så jättegivande, men det var i alla fall spännande att höra Pricerunners föredrag och framför allt besöksstatistik som inte var så jättepostiv som man kanske skulle gissa. Ett av Pricerunners bästa sökord ligger jag jämte dem på, med ett rätt mediokert besöksantal, nämligen minneskort. Men on-page optimering så skulle Pricerunner lätt kunna öka sin trafik markant. Oblyg som man är gick jag ju fram och erbjöd dem on-page relevansoptimering genom Eastpoint Media. Vi får se ifall dem nu nappar, LOL.

Roligast på Web Analytics mötet var att mingla runt och diskutera med olika företag. Tyvärr så talade jag lite väl mycket med mina vänner som jag redan kände, superprogrammeraren Marcus (aka Me Data), Ian (som nyss köpte PR6-katalogen Surfguiden) och superprogrammeren 2, RV från mitt jobb.

Vilka företag hann man då snacka med? Förutom Per Hedén på Pricerunner fick man ett snabbt ord med Pasi Vuorela på Webcontrol.

Dem som stack ut i minglet med det klart mest intressanta företagsidén/konceptet som jag träffade var David Lerdells företag, Lerdell Investigations, som sysslar med Business Intelligence. Har ni undrat var ni har för rykte bland konkurrenter, bloggare och media i allmänhet så är Lerdells företaget ni skall kontakta. De tillhandahåller omvärldsbevakning, strategiskt underhållsarbete och mycket annat. Helt klart ett företag som jag kommer att följa noga framöver.

Bland de största besvikelserna var nog Googles tråkiga representant från Google Analytics, som var väldigt färglös, inåtriktad och helt utan visitkort. Så tråkig att jag inte ens kommer ihåg hans namn. (Hmm, hoppas jag inte får sämre resultat i den organiska träfflistan nu :/). Han berättade i alla fall att Google bara anställer personer med tunga akademiska meriter, lite förvånande faktiskt, även om grundarna Larry Page och Sergey Brin har tunga utbildningar. Googles representant pitchade även hårt mot Pricerunner att banners var på väg att stadigt tappa andelar mot sponsrade länkar.

En del till hann man träffa, men utan visitkort så är det svårt att komma ihåg namnen.. Nä, nu börjar klockan bli mycket, dags att sova. I alla fall, grattis Web Analytics till ert nya besöksrekord!

Posted by: Markus Jalmerot // Allmänt, Google, Marknadsföring, Mässor, Sökmotoroptimering // september 14, 2006// 1 Comment

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".