Efter att ha jobbat med sökmotoroptimering i ett flertal länder världen runt så blir det allt tydligare var några av de större likheterna och skillnaderna finns. Här tänkte jag dela med mig lite om olika tips och jämförelser av olika delar inom sökmotoroptimering som skiljer sig mellan två marknader där jag optimerat rätt flitigt; Sverige och Storbritannien.

1. Skillnader i inlänkar

Sverige: Så vad krävs av en svensk SEO för att lyckas? Det varierar givetvis kraftigt mellan brancher, men det är inte ovanligt att se sajter ranka i toppen av Google för halvt till relativt högt konkurrensutsatta sökord med mindre än 10 inlänkar till delsidan (och 50-200 inlänkar till startsidan). För sajter inom branscher med riktigt låg konkurrens kan det ibland räcka med under 10 inlänkar om sajten har riktigt bra innehåll. Självfallet så har kvalitén på länkarna större betydelse än antalet, men min jämförelse mellan svensk och brittisk sökmotoroptimering baseras på genomsnittligt starka inlänkar.

Storbritannien: Brittiska webmasters och skribenter måste normalt skaffa 5-20 ggr fler inlänkar för att få resultat på de riktigt konkurrensutsatta orden. Det är en hel del skillnad mellan brittisk och svensk sökmotoroptimering med andra ord, inte minst på grund av man som brittisk webbplats så tävlar man ofta mot amerikanska sajter (och givetvis andra engelskspråkiga). Ifall det finns många tunga, trovärdiga amerikanska sajter så blir sökmotoroptimeringen givetvis lite krångligare aka. mer tidskrävande och kostsammare.

2. Skillnader i lokal sökmotoroptimering

Sverige: Så vad krävs av en svensk sökmotoroptimerare för att lyckas med lokal sökmotoroptimering? Det är färre riktigt trovärdiga sajter med endast lokal inriktning som förekommer i Sverige. Yahoo local är t. ex inte tillgängligt i Sverige. Antalet recensionssidor är givetvis också färre i Sverige jämfört med UK. Förutom Google local (Places för företag) så är det ofta Reco.se och Yelp.se som synas väl i sökresultaten.

Storbritannien: Vikten av att positionera sig lokalt i sökresultaten är bra mycket viktigare i England och resten av Storbritannien. Den största anledningen är att det finns större anledning för Google att visa upp lokala sökresultat då marknaden består av minst 20 ggr fler företag (i vissa branscher tycks det vara säkert 50 ggr så många aktörer). Företag försöker därför i hög grad positionera sig med lokal sökmotoroptimering i högre utsträckning. Om du har kontor i centrala London är det viktigt att synas på de bättre sidorna i djungeln av lokala recensions- och informationssidor som bl. a inkluderar TouchLocal, Qype.co.uk, Scoot.co.uk, Hotfrog.co.uk och Citylocal.co.uk.

3. Olikheter i krav på textomfång

Sverige: Textmängden som krävs för att ses som auktoritär i Sverige är avsevärt lägre än i Storbritannien. Många artiklar som rankar i toppen i svenska Google för relativt konkurrensutsatta sökord har mindre än 500 ord.

Storbritannien: Brittiska sökmotoroptimerare förstår vikten av att skriva djupgående artiklar. Med tanke på att man konkurrerar med upp till 10 år gamla högst trovärdiga artiklar i USA så blir det mer eller mindre ett krav att ha omfångsrikt och detaljerat innehåll för att stå ut som number 1 i sökresultaten. Mer än 750 ord är nästan standard för lite svårare sökord.

4. Krav på indexerade sidor

Sverige: Det är ibland lite förvånande att man kan klara sig på under 100 indexerade sidor och ändå ranka bra i svenska Google.se eller svenska Bing för hyffsat konkurrensutsatta söktermer. Svenska sökmotoroptimerare börjar dock få känna av de internationella kraven och många förutsägande och framåtblickande sökmotoroptimerare har redan börjat lägga in en andra växel för öka antalet indexerade sidor.

Storbritannien: Ofta behövs över 500 sidor för att sticka ut i Google.co.uk eller brittiska Bing. Bara 100 sidor ses ofta som en form av tunnt innehåll.

5. Hur frekventa nyhetsuppdateringar krävs?

Sverige: Så vad krävs för att klassificeras som frekventa nyheter av en svensk SEO? Väldigt stor skillnad mellan branscher. Bland några av de mer konkurrensutsatta så verkar det som att några gånger i veckan kan räcka. Det är dock kvalitén som avgör. Hur mycket bara nytt innehåll kan påverka i en konkurrensutsatt bransch ska redas ut genom mitt 30 dagars test i sökmotoroptimering utan länkar.

Storbritannien: Konkurrensen är som vanligt hårdare för brittiska sökmotoroptimerare och för att ligga i topp krävs ofta åtminstone dagliga nyhetsuppdateringar i de mer konkurrensutsatta branscherna.

Vill du veta mer om sökmotoroptimering i andra Europeiska länder? Imorgon så tar vi upp mer om skandinavisk sökmotoroptimering.

Posted by: Markus Jalmerot // Lokal SEO, Sökmotoroptimering // brittisk sökmotoroptimering, lokal sökmotoroptimering // juli 24, 2013

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".

Write A Comment