Nu när vi klivit in i 2022 är det dags att vi frågar oss – vilka trender kan vi förvänta oss inom SEO under året? Ni som hängt med ett tag här på bloggen vet att detta är ett återkommande tema.

Vi talar givetvis om sökmotoroptimering. Bakom akronymen SEO står Search Engine Optimization. Det klingar rätt så tekniskt men en förvånansvärt stor del av de saker som står bakom begreppet är relativt icke-tekniska till sin natur. Så är även fallet för de flesta av de 7 viktigaste trenderna inom SEO för 2022.

Webbplatsen Sitechecker gjorde nyligen en undersökning bland SEO-specialister kring vilka aspekter av sökmotoroptimering som underskattades under det gångna året. Antagandet är alltså att vi kan förvänta oss mer fokus på dessa under 2022.

Vi frågade SEO-byrån TopDog om deras syn på undersökningen. Här är deras kommentarer:

1. Större användarfokus

Hela 55% av dem som svarade på enkäten ansåg att vikten av användarfokus och sökavsikt inte fått tillräckligt mycket uppmärksamhet.

Logiken är att det inte räcker med bra content, länkar och teknisk SEO för att ranka bra. Eller rättare sagt – det kan gå att klättra till toppen i serpen men för att vara kvar där behöver innehållet motsvara till användarnas förväntningar. Studsar de tillbaka till Google leder det på sikt till en sämre ranking eftersom sökmotorn lägger märke till sådant beteende.

Många SEO-experter tror att användaruppleveslen kommer att få ännu större uppmärksamhet och väga tyngre i Googles algoritm. Det är inte orimligt att anta att Googles AI kommer att spela en större roll här.

2. Innehållets kvalitet

På en stark andra plats och med 53% omnämningar av respondenterna kommer content, eller mer exakt, kvaliteten på sajtens innehåll.

AI i all ära, men när det kommer till content verkar sökmotorexperterna vara ganska eniga om att det är viktigare än någonsin att satsa på kvalitetscontent, skriven av människor.

De senaste tio åren har Google jobbat systematiskt för att i allt högre utsträckning premiera innehåll som håller hög kvalitet. Den trenden lär fortsätta. För att ranka på plats 1 i sökmotorn kommer du att behöva den mest välskrivna, originella och efterforskade texten inom det givna ämnet på nätet.

3. Internlänkning

45% av SEO-communityt anser att internlänkning fått för lite uppmärksamhet inom sökmotoroptimering.

Detta är i sig ingen nyhet att interna länkar är ett kraftfullt verktyg, men möjligen något som inte fått tillräckligt stort fokus. Genom att länka internt till relevanta artiklar på sajten visar du för Google i vilken kontext artikeln bör förstås. Dessa länkar signalerar vilket innehåll som är viktigt och varför.

I takt med att Google blir alltmer kräsen i sin bedömning av länkar är det fritt fram och helt gratis att bygga interna länkar på sajten.

4. Kvalitetslänkar

Google har förvisso minskat vikten av länkar, men länkar från externa sajter spelar fortfarande en stor roll för rankingen. Kvaliteten är dock viktigare än någonsin. Hela 35% av SEO-experterna anser att kvaliteten i länkar från andra sajter kommer att vara en av de viktigaste trenderna inom SEO under 2022.

Försök få bra dofollow-länkar från bra content på sajter med hög auktoritet snarare än att satsa på kvantitet.

5. E-A-T

E-A-T står för ExpertiseAuthorityTrust, eller expertis, auktoritet och trovärdighet på svenska. Det är ledord som beskriver tre viktiga aspekter av hur Googles algoritm arbetar. 24 procent av sökmotorexperterna anser att det är något som inte uppmärksammats tillräckligt mycket tidigare, trots att det är ett begrep som redan cirkulerats i SEO-kretsar i några år nu.

Kortfattat handlar det om att du kan få en bättre ranking om Google uppfattar dig eller din webbplats som en expert och som extra relevant inom sin nisch, att du har byggt upp en auktoritet på nätet och att sajten är trovärdig till sitt innehåll och upplägg. Just relevans, expertis, auktoritet och trovärdighet är något som vi på Relevansanalys.se alltid förespråkat som det viktigaste för sökmotoroptimering.

6. Utnyttja av strukturerade data

Strukturerade data är små kodsnuttar som du kan använda för att hjälpa Google att tolka innehållet på rätt sätt. 24 % av SEO-folket tror att det är något som kan förtjäna större uppmärksamhet under 2022.

För att ge några exempel: Med strukturerade data kan du förmedla betyg, pris och produktinformation om en viss produkt i en e-handel. Du kan berätta för Google att en artikel är ett recept och visa vilket betyg det får av användarna. Det går att presentera öppettider, adress och logotyp för företag. Och mycket mer.

7. Uppdatera innehåll

SEO 2022 är långt ifrån att slänga upp innehåll och sedan låta det vara och sköta sig självt för all framtid. 22% av SEO-specialisterna anser att möjligheten att uppdatera befintligt content är en underskattad sökmotorstrategi.

Har du redan en webbplats med ett antal artiklar som du publicerat under föregående år kan du tjäna mycket på att gå igenom innehållet, komplettera det med bilder, video, punktlistor och annat som förbättrar användarupplevelsen.

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".