Hade nöjet att närvara på en föreläsning om domäner med Monte Cahn, grundare av Moniker.com, TrafficClub och Domain Masters på Webmasterradio för att nämna några. Det visade sig senare att Monte ville ha med mig och Luar Buso på den största radiokanalen för webbmasters, Webmasterradio.fm. Låt mig berätta lite mer om Monte Cahn och vad som hände på en av intervjuerna jag deltog i under Search Engine Strategies..

Monte Cahn – en bakgrund

Monte Cahn är 41 år gammal och grundare och VD för Domain System Inc. Detta företag är moderbolag för domänparkeringsprogrammet TrafficClub och tolv andra ICANN ackrediterade registratorer, varav världens 9:e största domänregistrator Moniker torde vara mest känd. Monte Cahn och hans bolag Moniker har varit pionjärer inom domännamn och eftermarknadsförsäljning sedan 1999. Extra fokus har legat på att kunna erbjuda domänförsäljningar.

Exempel på två större domänförsäljningar som Monte Cahn har sålt eller mäklat är WallStreet.com, vilket var den första domänen som såldes för över 1 miljon dollar, medan försäljningen av Autos.com var den första domänen som såldes för över 2 miljoner. Bland andra riktigt bra namn som Monte Cahn sålt hör:

eCommerce.com, eToys.com, Mortgage.com, Celebrities.com, Hotel.com och Guns.com.

Han inventerade vidare den första domänvärderingsmodellen, med över 460 000 domänvärderingar gjorda fram till december, 2006. Samtidigt sitter Monte Cahn i styrelsen för World Association of Domain Name Developers (WADND).

Domänsnack på Search Engine Strategies, Chicago, december 2006

Monte Cahn hade mycket intressant att berätta under Search Engine Strategies i Chicago. Han inledde med att berätta om de första domäninvesterarna som satsade 100 000 usd per år utan att ha någon säkerhet. På den tiden fanns inget adsense och framtiden var mycket oviss. Idag finns många olika intäktsmöjligheter från domäner, såsom sökmotorintäkter, CPA program, domänförsäljning och länkförsäljning. Domäner står idag på ett eller annat sätt för 15 % av Googles och Yahoos intäker.

En snabbt växande industri – domäner

Nya rekord för domäner sätts varje år. I december 2006 fanns det 112 miljoner registrerade domäner, en 30 procentig ökning jämfört med föregående år. Under kvartal 3 i år så registrerades hela 9,4 miljoner nya domäner, den tredje högsta siffran i historien. Det senaste året har andrahandsmarknaden för domäner ökat med uppskattningsvis 58 % med privata och publika transaktioner som nått över $350 miljoner USD. Åtminstone 75 premiumdomäner såldes under 2004 och 2005, med en ökning i marknadsvärde på 288 % under bara 230 dagar! Ok, nu undrar ni säkert vad som gör en bra domän! Det ska ni få svaret på nedan..

Vad gör en bra domän?

  • Naturligt, generiskt namn (Sökvolym = mindshare)
  • Lätt att komma ihåg (Gör radiotestet!)
  • Klar, tydlig och deskriptiv (Vad den ger för signaler till slutanvändare)
  • Kommersiellt orienterad (Existerande köpare av sponsrade länkar finns)
  • Visuellt behaglig (Hur kommer domännamnet se ut på ett visitkort?)
  • Existerande type-in trafik (Marknadsföringsfördelar)
  • Tillbakalänkar, Pagerank, Alexa mm
  • Felstavningar? (Generiskt VS varumärke)

Hur utvecklar domäner intäker eller värde?

Det finns idag många fler sätt att tjäna pengar på domäner än det fanns för bara några år sedan och värdet lär bara öka med tiden.. Nedan listas några av de vanligaste intäktsmöjligheterna för domäner:

  • Domäntrafik (direkt navigering) – Annonsintäker från CPC, CPA, CPM och faktiska köp från kunder.
  • Domänförsäljningar – Försäljning av subdomäner direkt eller genom portaler.
  • Vertikalt dominerande – Att monopolisera en grupp domäner i en viss kategori vertikalt. “Dominance” betyder makt och intäkter.
  • Andra typer av intäkter – Belåna värde för att täcka lån och/eller finansiering eller skattefria donationer till välgörenhet.
  • Domänutveckling – Individuellt eller tillsammans med partners som lägger till innehåll, diversifierar annonser eller bygger webbnätverk.Det är under domänutveckling som jag själv ser den personligt största möjligheten, då man som ägare alltid kommer behålla domänen och kan fortsätta utvecklingen ända tills man är nöjd. Trafik i alla ära, men nuvarande intäkerna ser jag mest som en bonus.

Om domäner – nya artiklar

  • En snabbt växande marknad där 70 % av alla Internetsurfare använder direkt navigation, upp 53 % från tidigare studie (Källa: WebSideStory).
  • Direkt navigering är en miljard-business under 2007, med möjlighet att passera 1,2 miljarder usd. (Källa: Susquehanna Financial)
  • ccTLDs (landskodsdomäner) fortsätter att växa. Det finns 248 ccTLDs och fem av dessa såg tvåsiffriga tillväxtsiffror föregående kvartal; .at (Österrike), .es (Spanien), .fr (Frankrike), .ru (Ryssland), and .us (USA).
  • Domänvärde ökade med i snitt 25% per år de senaste tre åren.
  • PPC-annonsering är endast början på direkt navigering och det kommer snart nya sätt att tjäna pengar på besökare genom direkt navigering.

Det fanns ett antal fler godbitar från Monte Cahns domänsnack, men det behåller jag för mig själv såvida ni inte ger mig lite bra länkar 

Jag och Luar Buso i Webmasterradio & SearchProNews

Det var roligt att Monte Cahn ville intervjua mig om domäner för Webmasterradio.fm. Tillsammans med Luar Buso så ställde vi faktiskt upp på ännu en show, denna gång en tv-kanal som heter Web ProNews. Kolla gärna in dessa kanaler där vi diskuterar SEO World Championship, domäner och Eastpoint.

Posted by: Markus Jalmerot // Domäner, Domänförsäljningar, Mässor // december 7, 2006// 1 Comment

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".