Det är märkligt att Google själva använder strategier som dem skarpt förbjuder sina användare att utöva.

Jag talar givetvis om köpta länkar. I detta fall rör det sig om Cyber Buzz, ett bloggnätverk som erbjuder stora summor för att de bästa bloggarna ska skriva positivt om dig.

Varför köpte Google länkarna?

Anledningen tycks vara stressen över att Google är avsevärt mindre än Yahoo i Japan, bara 2.6 miljarder sidvisningar vs 3.5 miljarder för Yahoo i oktober. Yahoo har en marknadsandel på 51 % i Japan, medan Google har 39 %.

Så, kommer Googles japanska VD att sparkas?

Antagligen inte. Men enligt Matt Cutts så är Google Japans PageRank nu på 5 istället för på pagerank 9 som tidigare. Han förväntas att detta kommer att hålla i sig ett tag..

Vad kommer detta innebära för Googles trovärdighet gällande köpta länkar framöver?

Mer info på:

Asiajin.com och TechCrunch.Posted by: Markus Jalmerot // Allmänt, Etisk, Google, Länkar, Sökmotorer, Sökmotoroptimering, Yahoo // Google, google japan, köpa länkar, köpta länkar, sökmotor spam, Yahoo // februari 12, 2009

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".