Infoo.se, den gamla Sunet-katalogen (Swedish University Computer Network) börjar bli allt mer girig. För girig om du frågar mig. Nu kommer det helt plötsligt kosta pengar för alla som är registrerade som företag, för att få fortsätta vara kvar.

Att Google nu sänkt deras PageRank (PR) och länkvärde avsevärt, från PR7 till PR4, kommer därför inte som någon stor förvåning. Den största webbkatalogen i Sverige går mot sin död..

Vilka är de nya reglerna från Infoo-katalogen?

”Från och med den 1 juni kommer det att kosta pengar för företag att vara med i webbkatalogen Infoo. För ideella föreningar och privatpersoner är det fortfarande gratis. För Infoo handlar det om att täcka kostnader för vår redaktion som granskar alla länkar, serverhyra och löpande it-underhåll.

Ni kan välja mellan två abonnemang: Infoo Silverabonnemang för 249 kronor + moms per år eller Infoo Guldabonnemang för 949 kr plus moms per år”.

Tydligen så krävs det nu ett silverabonnemang om du inte är en frivillig organisation. Guldabonnemanget, som kostar 949 kr, ger listning högre upp i katalogen och tre länkar till undersidor.

Hur mycket tjänar infoo.se på de nya reglerna?

Det är tydligt att Urban Lindstedt försöker kapitalisera på katalogen som han investerat i. Om bara var 8e företag av de 32 000 som är med i katalogen idag kommer att förnya med silverabonnemang så drar infoo.se in drygt 1 miljon kronor. Ifall vi istället optimistiskt ponerar att var 20:e företag köper guldabonnemang och var 10:e köper silverabonnemang, så blir omsättningen nästan 2.3 miljoner. Troligtvis så är kostnaderna rätt låga, då alla betalda anmälningar godkänns.

Det är numera bara betalningskraften som gör att man kommer med och får stanna och Infoo.se handlar inte överhuvudtaget om kvalitét. E-mail adress är det enda kravet på kvalité i dagsläget – vilket är smått ironiskt. Att KTH Holding går med på att deras katalog sakta men säkert förstörs är sorgligt. Men de är väl i behov av pengar kan man förmoda.

Varför sänker Google deras PageRank?

Många har nog retat sig på den betydliga kraft som katalogen haft och gjort en spamanmälning hos Google. Google i sin tur ogillar väl betalningsmodellen och att de faktum att man inte kan komma med utan att betala längre. Hade de gått att komma med ändå, så hade det varit OK. Men nu går man över gränsen. Samtidigt så har de missat vissa av de mest uppenbara 301-ompekningarna från Sunet-katalogen. Slutligen så länkas det ut friskt till Gula Sidorna, Eniro och massvis av deras projekt från tidigare rätt tunga undersidor (t. ex här: http://infoo.se/help-swe.html).

En stor del av länkkraften är i alla fall som bortblåst och det lär bara gå utför. Men det var i alla fall ett rätt bra försök att snabbt tjäna så mycket pengar som möjligt på en katalog, innan den går i graven.

För ni tror väl inte att denna spamkatalog kommer hålla ytterligare 1 år?

Posted by: Markus Jalmerot // Google, Kataloger, Länkar // infoo, infoo-katalogen, katalog, Kataloger, Länkar // juni 1, 2010

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".