Hann igår med att träffa Jim Westergren, nyss hemflyttad från Bolivia, innan det bär av till London för min egen del. Jim var inte vidare solbränd, som man kanske kunde tro med ett klimat mellan 20-30 grader året om. Men han såg ut att må bra och tycks ha lite intressanta grejer på gång.

Först ut av Jims projekt är en ny svensk guide till SEO (SEO-guide.se), där du kan lära dig mer om sökmotoroptimering. Ett gediget arbete har lagts ner av herr Westergren för att få klar webbplatsen, men kundtillströmningen har hittills låtit vänta på sig. Vill du se en ännu mer omfattande SEO guide så rekommenderas SEO Specialist guide som dock är skriven på engelska.

Jag gav Jim några tips till hur han kan öka antalet VIP medlemmar för sidan:

  • Mindre info till icke betalande. Få kunderna intresserade av artiklarna, men visa mindre. Idag är en väldigt stor del av materialet tillgängligt gratis. För att få betalande VIP-medlemmar krävs nog mer innehåll på sidan som bara kan fås när du är medlem.
  • Förtydliga vad som ingår som VIP-medlem. Det borde nog stå några punkter redan på förstasidan för att öka konverteringen.
  • Webbdesign kan aldrig läggas för mycket tid eller resurser på. Jag hade nog hyrt in en professionell designer för att öka trovärdigheten. Vi som känner Jim förstår ju att guiden är bra, men jag tror att vissa potentiella kunder som inte känner honom kan avskräckas av designen.
  • Priset, 750 kr per halvår, diskuterades också. Jag tycker det känns helt ok och kan nog behållas.

Vad tycker Du om SEO-guiden? Skulle Du kunna tänka dig att köpa den, eller vad tar annars emot?

Posted by: Markus Jalmerot // Allmänt, Entreprenör, Hemsidor, Marknadsföring, Nyheter, Sökmotoroptimering // konvertering, SEO, seo guide, webbdesign // maj 23, 2009// 8 Comments

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".