Marknadsanalys av företagen inom sökmotoroptimering

Hittar emellanåt kunder som råkat illa ut av mindre seriösa sökmotoroptimeringsföretag. Synd, med tanke på att 9 utav 10 optimering företag i Sverige är seriösa, ifall jag uttrycker mig lite generöst. Sedan varierar såklart kunskapen, men jag menar att de flesta använder i alla fall seriösa metoder (mer eller mindre sofistikerade) och stoppar inte in dolda länkar och liknande i källkoden. Det är synd att ett fåtal företag skall dra ner de seriösa och jag tänkte här ge lite tips vad ni som sajtägare bör snabbkolla för att inte bli bannade från någon sökmotor!

7/10 av de skandinaviska optimering företagen är seriösa.

I Norge och Danmark så ligger marknaden efter, likaså i Finland, som brottas med problem som google börjat ta krafttag emot.

Snabbkolla din källkod efter dolda länkar

Genom att snabbt kontrollera din källkod kan du se ifall någon lagt ut dolda länkar i din kod. Gå in i ”visa källa” och sök efter länkar som ligger i no-frames taggar och liknande.

Borttagning av de dolda länkarna

Har du en bildlänk ligger de ofta på förstasidan. Varför? Det är mest länkkraft på förstasidan och många företag fokuserar blint på pagerank. Förstasidan hade normal hög pagerank, vilket är något fuskare av denna typ brukar titta på. Men efter big daddy uppdateringen är det inte så enkelt att fuska längre, som tur är!

Obs: Notera att siffrorna i marknadsanalysen överst endast är gissningar, utifrån vad jag sett och sedan approximerat för att ni som läsare skall få en liten bild. Marknaden ändras snabbt och ingen djupgående vetenskaplig undersökning har gjorts på området, detta är mest en känsla jag har.

Posted by: Markus Jalmerot // Allmänt, Metataggar, undvik // oktober 31, 2006

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".