Det finns flera olika typer av tekniker som används när man jobbar med E-Marknadsföring och sökmotoroptimering i synnerhet. De tre som man vanligtvis brukar nämna är white hat, grey hat och black hat, se nedan:

White hat – En spelare som följer de riktlinjer som sökmotorerna satt upp. Exempel på riktlinjer för webmasters är Googles riktlinjer för webmasters och MSN och dess riktlinjer för indexering. En white hat SEO försöker alltid skapa sidor som är till för användarna (besökarna av webbplatsen) och inte bara för sökmotorerna. Enligt googles riktlinjer ska man inte heller:

– Lura användare och visa dem annat innehåll än vad som ges till sökmotorerna. Skumma omdirigeringar går också under denna typ av black hat strategi som kallas cloaking.

– Delta i länkscheman som endast finns för att öka sidans ranking.

– Använda dold text.

– Ha flera sidor med nästan eller helt identiskt innehåll.

– Skapandet av sidor som innehållet skadliga filer, såsom virus, trojaner etc.

Grey hat – En gray hat SEO jobbar i gränslandet mellan white hat och black hat. Har han otur så kan han åka dit för fusk, men så är inte alltid fallet. Många webbmasters jobbar idag i gränslandet mellan white hat och black hat.

Black hat – Detta är de verkliga fulingarna, dem som inte följer riktlinjerna som sökmotorerna satt upp överhuvudtaget. Dem spelar ett riskabelt spel och vet om att de kan åka dit, men många black hats menar att det lönar sig ändå, tack vare att de har så många sidor och tjänar så pass mycket på sina fula knep.

Vi på Relevansanalys är helt emot både black hat optimeringar och gör vårt yttersta för att alltid hålla oss uppdaterade om riktlinjerna som sökmotorerna satt upp. White hat för hela slanten med andra ord..

Ser du någon sida som inte följer Googles riktlinjer så bör du anmäla dem till Google Spam report. Likaså ifall någon webbplats inte följer Yahoos riktlinjer så bör man anmäla dem till Yahoo spam report.Posted by: Markus Jalmerot // Google, MSN, Sökmotorer, Sökmotoroptimering // juli 5, 2006// 2 Comments

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".