Diskussionerna om social media och hur mycket nya kunder det kan generera har gått heta i Sverige den senaste tiden, inte minst på Twitter och en rad olika bloggar. Vad som inte diskuteras så mycket är ifall närvaro och viss aktivitet i social media är nödvändig för att lyckas med sökmotoroptimering eller inte.

Sociala medier trender utomlands

På marknader (UK + USA) där jag jobbar mest har trenden varit tydlig. Ha konton på de absolut viktigaste sociala kanalerna eller tappa trovärdighet. Att ha ett Twitter och Facebook konto är nästan ett krav numera för att få effekt med andra delar av Er sökmotoroptimering. Givetvis är Google+ konto ett bonus och något som säkert kommer bli ett krav inom 1 år. Google litar helt enkelt inte så mycket på sidor som inte finns i dessa sociala nätverk. Förmodligen så är det en fördel även i Sverige att ditt företag har närvaro i ledande social media kanaler. För sökmotoroptimering helt utan hänsyn till att skapa konton i social media brukar sällan fungera i engelskspråkiga länder. Så varför skulle det vara skitsamma i Sverige?

Förmodligen så bidrar inte de sociala kanalerna i sig själv till vidare mycket transaktioner i förhållande till sökmotoroptimering, men vikten av att synas i dessa kanaler är stor. För utan dessa så kommer du inte uppnå den synlighet eller trovärdighet du är ute efter..

Posted by: Markus Jalmerot // Sociala nätverk, Sökmotoroptimering // augusti 5, 2013

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".