Icann beslutade sig nyligen för att släppa fritt generiska TLD’er – i princip vilket namn du vill som din egen ändelse (.Markus?). 

Att skaffa egen gTLD är dock inte helt enkelt. Denna typ av namn är bra mycket dyrare än normala premiumdomäner. Ansökningskostnaden ligger på 1,2 miljoner och sedan tillkommer en årlig kostnad på 160 000 per år. 

Vem passar de nya gTLD’erna bra för?

Jag tror framför att dessa nya generiska toppdomäner kommer användas av olika storstäder. Det talas redan om att Tokyo och Paris är intresserade att ansöka. Sen kommer väl en stor rad andra städer ‘ryckas med’, bara för att inte känna sig obetydliga. Skulle inte förvåna mig om t. ex London rycks med och New York. 

Problemet för många städer är att de har långa namn dock. För orter som New York är det ju ganska givet att de kommer satsa på .NY, som säker kommer bli en succé. De som bor i New York kan lätt identifiera sig med varandra och vill gärna visa att de kommer från NY. 

Det kan ju noteras att invånare i städer som Los Angeles redan använder .la rätt flitigt. 

För andra längre stadsnamn som t. ex Reykjavik, så blir det ju onekligen svårt att kapa av namnet. Vem ska då känna igen staden? Förmodligen kommer städer bestående av två eller tre ord gå på förkortningar (Rio de Janeiro = .rio, Sao Paolo = .sp?)

Vem passar de nya gTLD’erna sämre för?

För större företag som Facebook tror jag dock nyttan för köp av en egen domän (gTLD) är mer begränsad. De har ju redan de optimala namnen, Fb.com och Facebook.com. Vad ska de med ytterligare en TLD? Ett ställe att bara ha foton? Olika applikationer? Förmodligen kan det finnas någon nytta med det, men de kan ju minst lika gärna använda Fb.com eller Facebook.com. 

För ännu större företag som Microsoft kan jag tänka mig att det kommer användas ännu mer flitigt. Men i båda fallen så är ju frågan lite vilket namn de ska välja.
Förkortningar som fb och msft, eller de långa namnet? Medan det långa är just för långt, så tror jag företag under gTLD kommer satsa på förkortningar mest. Ingen orkar skriva in långa TLD’er i sina browers.. 

Läs hur BBC och Danny Aerts från IIS ser på det hela.

Posted by: Markus Jalmerot//Domäner//juni 20, 2011

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".