Efter att ha gjort en guide för domänvärdering och värderat domänen mjukvara.se så kommer nu en värdering av de två de största modebloggarna;

Blondinbella.se och Kenzas.se

Tyckte att dessa bloggar var taskigt lågt värderade (Blondinbella = 287 164 kr VS Kenzas 221 144 kr) från det automatiska verktyget på

Bloggvärde.se, så här kommer då min personliga domänvärdering istället. Medan automatiska värderingar är kul att testa, så blir oftast personliga värderingar mer verklighetsförankrade och sanna.

8 Hårda faktorer

Nedan följer faktorer som är ganska lätt att se och mäta själv

6 Mjuka faktorer

Subjektiva värden som skiljer från person till person.

1. Längd

Kortast domännamn är bäst. Varför? Snabbare och enklare att skriva in. Folk orkar inte skriva in allt för långa namn. 

Kenzas.se (6 bokstäver)

Blondinbella.se (12 bokstäver)

Slutsats: Inga svårigheter att konstatera att Kenzas namn är mycket kortare och således bättre ut denna synpunkt.

Poängställning: 1-0 till Kenza.

2. Under vilken TLD ligger bloggen?

Svenska domäner bör vara .SE under egen domän. På de sättet förfogar du själv alltid över ditt namn.

Kenzas.se (Kör .SE, helt rätt)

Blondinbella.se (Kör också .SE, helt rätt)

Slutsats: Båda använder .SE, smart! I motsats till många andra modebloggare som använder google blogger, bloggar.se eller andra tjänster och inte har en egen domän, t. ex Natacha Peyre eller

Katrin Schulman. Bella och Kenza äger sitt eget innehåll och ingen tidning eller blogportal kan någonsin stänga ute dem när lusten faller in. Katrin Schulman och

Ebba Kling är OWNED, dvs ägs av andra. Åtminstone deras domäner. Men sedan tjänar dem väl pengar på att blogga, något som inte Bella eller Kenza gör. Men allt värde som byggs upp är således i tidningarnas ägo. Bad luck ifall man vill gå vidare någon gång.

Poängställning: 2-1 till Kenza.

3. Antal backlinks

Ju fler som länkar till dig, desto bättre rankar du i sökmotorer.

Kenzas.se: 4590 backlinks

Blondinbella.se: 4380 backlinks

Slutsats: Kenza har ett fåtal fler backlinks. En anledning kan vara att hon har länkvänligare URL’er, där man kan länka direkt till innehållet.

Poängställning: 3-1. Kenza drar ifrån..

4. Ålder & historik i sökmotorer

Wayback machine mäter hur länge din sida har sett ut tidigare, hur länge den varit live i google mm.

Kenzas.se: Inte med.

Blondinbella.se: Inte med

Slutsats: Verken Kenza eller Bella är med i Wayback machine ännu. Gissar det tar 1-3 månader innan dem båda är med.

Poängställning: 3-1.

5. Pagerank

Ett mått från Google hur bra en webbplats är. Läs mer om google pagerank.

Kenzas.se: Pagerank 4

Blondinbella.se: Pagerank 4

Slutsats: Båda ligger på samma värde. Tror att Pagerank 5 inte är omöjlig inför nästa uppdatering för båda bloggarna.

Poängställning: 4-2. Kenza behåller ledningen.

6. Indexerade sidor

Varje ny bloggpost blir en ny sida ifall du använder ett vettigt publiceringssystem. Egen domän under WordPress rekommenderas.

Kenzas.se: 1680 indexerade sidor i google.

Blondinbella.se: 2430 indexerade sidor i google.

Slutsats: Blondinbella skriver mer än Kenza ser det ut som. Ett tips till alla är att använda flera kategorier och taggar för varje bloggpost, samt att korta av bloggposterna så man får ‘läsa mer’. Det hjälper till för sökmotorranking och gör att du får fler sidor i googles index.

Poängställning: 4-3 till Kenzas men Blondinbella plockar in.

7. Alexa rank

Alexa mäter genomsnittligt antal besökare i världen, hur stor din sida är. Inte så bra indikator, då den förlitar sig på vilka som använder >>Google toolbar.

Blondinbella: 40207 (lägre värde är bättre)

Kenzas: 64917

Slutsats: Enligt Alexa är Blondinbellas blogg större än Kenzas, den räknas som världens 40 207:e mest trafikerade sida med andra ord. Inte illa.

Poängställning: 4-4

8. Nyckelord i URL’er?

Används något branschledande nyckelord i domänen? Detta kan hjälpa till att ranka högre.

Kenzas.se: Nej

Blondinbella.se: Nej

Slutsatser: Ingen använder något nyckelord i domännamnet. Det fungerar utmärkt att köra sitt eget namn eller smeknamn här, men bloggar som har viktiga nyckelord i domänen har en fördel när det kommer till ranking i sökmotorer för det specifika ordet.

Poängställning: 4-4

Då var de hårda värdena är klara. Det var dött lopp, 4-4. Låt oss gå över till de mjuka värdena för domänvärdering.

Mjuka värden

1. Igenkännande

Hur lätt känner du igen och kommer ihåg domännamnet?

Kenzas.se: Även om det är snabbare att skriva in så är det lite ovanligare namn och något svårare att komma ihåg. Gissar dock att har du väl skrivit in det några gånger så blir det inte så svårt längre.

Blondinbella.se: Lätt att komma ihåg och känna igen.

Slutsats: Det är lättare att komma ihåg blondinbella, det är så otroligt tydligt och bra som varumärke. Det sätter sig i skallen. Hur som helst, finns säkert dem med andra åsikter.

Poängställning: 4-5

2. Hur uppseendeväckande domännamn, titel och beskrivning?

Att använda en uppseväckande, spännande och nyckelordstät beskrivning får folk att klicka och sökmotorer att ranka dig högt.

VS

Kenzas.se

Titel: Kenza – Kontakt: kenzas.blogg@hotma.

Beskrivning: Älskar att plåtas & shoppa och jag är helt galen i det tyska bandet Tokio Hotel. Nu har jag även lillen, min lilla chihuahuavalp. KONTAKT: kenzas.blogg@hotm

Url: Kenzas.se:

Blondinbella.se

Titel: Blondinbellas blogg

Beskrivning: Min blogg handlar helt enkelt om en 17-åring positiv tjej som bor i Stockholms innerstad.

Slutsats: Blondinbella har något bättre och mer träffande titel, medan beskrivningen är ungefär lika bra för båda bloggarna. Kenza inkluderar en rad oviktiga ord om kontaktinfo och en halv hotmail adress i titeln, det är fel ställe att ha detta på. Men enkelt att ändra å andra sidan. Båda borde utnyttja titeln att stoppa in fler nyckelord i.

Blondinbella har sitelinks, något som visar att Google gillar sidan och att den har många besökare, samt att det ev. kan vara svårt att hitta runt.

Poängställning: 4-6

3. Word of mouth (”telefontricket”)

Hur lätt är det att uttala domänen i telefon eller för folk som aldrig hört talas om domänen?

Kenzas.se – Z kan göra det svårt för vissa att komma ihåg namnet och stava det rätt.

Blondinbella.se – Lätt att höra och stava, skulle vara Bella som vissa stavar fel på?

Slutsats: Blondinbella.se är något lättare att stava, trots att namnet är längre.

Poängställning: 4-7

4. Framtida potential

Kenzas.se – Har inte synts lika mycket i media som Blondinbella. Är det kanske ett eget val?

Blondinbella.se – Har redan synts väldigt mycket. Vad är nästa steg; en film, musikvideo eller vad?

Slutsats: Medan Kenza kan exponeras mycket mer, vilket borde gynna hennes intäkter så har Blondinbella redan synts mycket i media men borde kunna fortsätta detta tåg. Dött lopp, lika stor potential, men Blondinbella har kommit längre.

Poängställning: 5-8

5. Förslag på förbättringar

Här kommer några gratis tips för att lyckas bättre tjejer. Kanske även andra modebloggare kan ta del av dessa tips?

Kenza

Snyggare sida: Gör om bloggen så den blir snyggare. Roligare bakgrund, en cool och snygg bild på dig själv i headern och ett coolt tema helt enkelt.

Exponera dig mer i media, då kan du ta mer betalt för annonser och liknande på bloggen.

-Lägg upp fler bilder på dig själv, dina outfits mm. Det skulle öka antalet återkommande läsare.

-Det finns inga taggar och man kan inte klicka sig vidare till föregående eller nästa månad längst ner på bloggen.

Skaffa en sidfot: Använd för att ha kort info om bloggen, dess rättigheter och så får Du möjlighet att inkludera viktiga nyckelord här.

Kommenterar dina inlägg mera! Ju fler kommentarer du gör, desto mer respons kommer från läsarna och desto fler sidvisningar och återkommande besök.

Blondinbella

-Även Blondinbella bör kunna göra sin sida snyggare.

-Ej optimal startsida: Borde bytas till http://www.blondinbella.se/ – då får Du mer länkvärde till den sidan som flest länkar alltid kommer att peka till (dvs startsidan = ditt domännamn).

-Din hemsida är inte optimal ur användarsynpunkt eller sökmotorsynpunkt. Den innehåller en javascript-lösning. Det finns heller inga taggar, går inte att sortera per månad, man kan inte klicka sig vidare till föregående eller nästa månad längst ner på bloggen, det finns inga sökmotorvänliga/unika url’er, det är svårt att bläddra för att komma till en viss plats, det sker ingen bra länkfördelning. Mitt råd: Säg till Glife att byta publiceringssystem till WordPress, det skulle du tjäna på!

-Ny titelbild. Nuvarande tar för stor plats, man bör kunna se en större del av sidan och dess innehåll utan att behöva bläddra.

-Använd svenskt webbhotell: Detta skulle göra det snabbare att se sidan för svenskar, om än minimalt.

Skaffa en sidfot: Använd för att ha kort info om bloggen, dess rättigheter och så får Du möjlighet att inkludera viktiga nyckelord här.

Kommenterar mera! Ju fler kommentarer du gör, desto mer respons kommer från läsarna och desto fler sidvisningar och återkommande besök.

6. Vad är de två ledande modebloggarna värda

Blondinbella.se

Det är otroligt svårt att värdera bloggar och hemsidor i allmänhet, speciellt när man inte har tillgång till hur mkt annonsintäkter som dras in idag. Med tanke på faktorer ovan så gissar jag att domänen/konceptet är värt c:a 2 miljoner idag. Osäker på hur mycket annonsintäkter som kan dras in per år, men VA’s analys känns något för hög.

Att denna är domän/varumäke är värt mer än Kenzas beror till stor del på att Blondinbella exponeras kontinuerligt på ’rätt sätt’ i media. För att upprätthålla värdet krävs att ägaren skriver kontinuerligt, annars försvinner värdet snabbt.

Kenzas

Otroligt svårt att värdera även denna blogg. Men med tanke på faktorer ovan så är domänen och konceptet värt c:a 500 000 kr, men detta kan snabbt ändras om mediaexponeringen ökar. För att upprätthålla värdet krävs att ägaren skriver kontinuerligt, annars försvinner värdet snabbt. Tror att Kenza tappar mycket potentiella annonsintäkter pga att hon inte har ett bolag som backar upp henne.

Läs även bloggar om domänärdering, värdera domän, bloggvärde

Posted by: Markus Jalmerot // Blog, Domäner, Domänförsäljningar, Domänköp, Google, Sökmotorer // blondinbella, domänvärdering, kenzas, modebloggar // maj 12, 2008// 3 Comments

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".