I har frågat många av marknadens mest välkända domän aktörer varför dem investerar i domäner, vad dem tycker är sitt bästa domänköp, hur dem ser på framtiden för domäner och mycket annat. 

Välj en fråga eller svar om domäner som Du vill läsa mer om:

Hur snabbt brukar du utveckla dina domäner?

Om en domän inte utvecklas så är intjänings möjligheterna normalt inte optimala. Men det går inte alltid så enkelt eller snabbt som man kanske önskar att utveckla domännamn. Rätt partners ska hittas, designers, säljare, kunder och är det komplicerade lösningar så kanske man måste gå igenom de olika val som gjorts under resans gång. Låt oss fråga domän experterna hur snabbt dem brukar utveckla sina domäner: 

Dan: Vissa köper aktier, fastigheter eller sätter pengarna på banken. Jag har alltid 200 idéer på gång på nätet och en idé på nätet är oftast inte mycket värd utan ett domännamn. Dels investerar jag alltså i domäner för att kunna ha bra namn att bygga mina tjänster utifrån och dels så ser jag det som en långsiktig kapitalplacering som är mycket mer spännande än aktier i Volvo A. 

Marcus Edvardsen: Även om jag köper in domäner löpande till framtida projekt kan vissa planer ligga relativt långt fram tid i framtiden. Utvecklingsplanen för domänerna är snarare fördelade till en tidslinje över en livstid snarare än månader.

Andreas Bard: Det brukar ta 1-3 månader för ett medelstort projekt. Samma dag för bloggar och liknande. Markus: Bra jobbat! Svar: En bransch som det går att bli bäst i med rätt namn.

Nicklas W: Det är helt individuellt vilken domän det gäller, allt ifrån dag ett till att inte göra det..

Pierre Messo: Beror på hur de prioriteras. Har alldeles för många för att hinna med alla inom rimlig tid.

Naim Murseli: Jag utvecklar mina domäner ganska snabbt, inom 1 dag finns det iallafall innehåll på sidan.

[Markus kommenterar: Det var minsann snabbt! Vad hinner du få upp på den tiden?]

Naim svarar: Det behöver inte vara stor utveckling utan något vidare innehåll bara, hur jag hinner är nog för att jag sitter över 5 timmar om dagen kanske. Jag brukar säga att jag utvecklat en domän bra när folk går in på den och börjar använda den.

Peter Forsman: Jag investerar sällan i domäner, endast med avsikt att utveckla innehåll för adressen själv. Det är viktigare för mig att se potential och tro på domänen på kort eller lång sikt, sen utvecklar jag en del allteftersom.

Thomas Meivert: Jag brukar försöka få igång något snarast. Är affärsidén baserad på sökmotortrafik så är kvalitén på version 1 enligt mig sällan avgörande. Upp med något enkelt och relevant så sökmotorerna startar klockan för karantän perioden. Slutprodukten blir då kanske klar i samband med att man börjar få sökmotortrafik. Ett halvår i karantän och ett år tills webbplatsen listar bra är ju inte ovanligt.

Jakob: Mitt mål är att utveckla 1 – 3 domäner varje år. Detta kan både betyda att en domän utvecklas samma månad som den införskaffas eller att det dröjer flera år då jag väljer att jobba med några andra domäner som jag känner för lite mer just nu.

Hjalmar Wåhlander: Antingen inom ett par månader eller aldrig.

Per Gustafsson: Generellt brukar jag utveckla projekten inom 1-4 månader dvs alltså relativt snabbt efter att jag registrerat/köpt domänen så har jag utvecklat den. Det finns några undantag och det är om det är större projekt som skall outsourcat och då sträcker sig projektet upp till ett år beroende på hur komplext det är och vilken prioritet jag sätter på projektet.

Varför köper du domäner och hur?

Det finns många olika anledningar till varför man köper domäner. Nedan hittar du några olika motiv till varför domän experterna köper nya namn.

Thomas Meivert: Förr köpte jag mycket utgångna domäner. Nuförtiden är det uteslutande keyword .se/.com/.net/.org. Syftet är alltid att bygga en bra webbplats kring domänen.

Naim Murseli: Jag köper mina domäner i investeringssyfte, eller för egna projekt. Domänerna köper jag genom ombud som Binero och Loopia.

Pierre Messo: Jag ser det som en långsiktig investering, reggar direkt eller köper loss från andra ifall jag tror på domänerna.

Tobias Larsson (Holding the Future AB): Vi ser domäner som ett attraktivt investeringsalternativ på lång sikt där generella ord (i kontrast mot tillfälliga buzzwords, hypade termer etc) väger tyngst i vårt urval. Det räcker väl att hänvisa till Mark Twain’s citat “Buy land, they’re not making it anymore” – en värdefull domän kanske aldrig kommer ut på marknaden igen.

Marcus Edvardsen: Varje domänköp är unikt och registreras med anledning av nutida eller framtida utvecklingsprojekt. Med bakgrund av detta säljer jag generellt sett heller inga domäner. Sammanfattat kan man säga att jag inte är domän handlare men istället en domän investerare.

Nicklas W: Idag köper jag uteslutande för att förädla dem. En del domäner köps in som precis har droppat (någon har glömt förnya domänen) och en del via direktregistrering. Köper idag få domäner via eftermarknaden.

Per Gustafsson: Min domän verksamhet har nästan uteslutande bestått av registreringar och andrahands domäner som släppts. Jag har ännu inte gjort några förvärv av domäner värda att nämnas. Det är alltså främst via snapback och registreringar där jag brukar använda de domän återförsäljare med bäst erbjudande för stunden.

Andreas Bard: Samtliga mina domännamn är köpta i kommersiellt syfte. Jag arbetar mycket med snapback men också direkt registreringar.

Peter Forsman: Först och främst som en investering och att slippa stå där utan, när jag väl kommer upp med idé som jag vill utveckla.

Hjalmar Wåhlander: Primärt för att jag har en idé för en webbplats att bygga. Sekundärt för att plocka närliggande domäner. Tertiärt för att bevaka nischer/namn jag potentiellt kommer att bli intresserad av.

Jakob: Jag köper domäner om jag direkt när jag ser dem genast får en tanke i huvudet för vad jag skulle vilja göra med dem. Naturligtvis förutsätter detta också att priset är inom en nivå jag finner rimlig.

Om du fick 1 miljon att investera i domäner, vad skulle du leta efter?

Ponera att du fick 1 miljoner kronor att investera i domäner. Vilka kriterier skulle du leta efter eller vilket specifikt domännamn skulle du köpa?

Thomas Meivert: Väldokumenterade type-in domäner, gärna keyword.com.

Torbjorn Ahlberg: Jag skulle titta på Afrika eller Asien och sätta upp ett antal bolag i dessa länder för att på så sätt kunna erhålla de bästa domännamnen. Om 10 år kan man vara störst på denna marknad. Det gäller att satsa långsiktigt tror jag.

Johan Haghjoo: Om jag skulle investera 1 miljon kronor i ett eller flera domäner, så skulle jag kolla efter domäner där det finns reklam pengar att hämta. Bara kolla på annonserings nätverken som TD, adsense m.fl.

Nicklas W: En bransch som det går att bli bäst i med rätt namn.

Dan: Diversifiering är lika viktig inom domänhandel såväl som aktiehandel. Därför skulle jag välja att lägga 500.000 på en eller två riktigt bra storstads domäner för utveckling i stil med New York.se. Här skulle jag välja oetablerade nischer där konkurrensen är relativt låg. Målet är att via en bra domän bli en ”category-killer” för just det specifika resmålet. Finns det därför redan riktigt bra aktörer i nischen skulle jag antagligen välja att inte gå in i den då det skulle bli för kostnads- och tidskrävande.

200.000 skulle jag investera i 2-3 små verksamheter som redan har intäkter. Detta för att garantera ett cashflow de första åren från investeringen då ingen annan avkastning skulle ske från den fina gratis miljonen jag fick av Markus. Fokus skulle ligga på verksamheter där jag kan förädla tjänsterna och öka intäkterna på 6-12 månaders sikt.

300.000 skulle jag investera i bra generiska domännamn både inom och utanför de nischer där jag har min primära verksamheter.

Per Gustafsson: Jag skulle nog satsa på att försöka få tag i något riktigt premium inom Resor eller Finans och satsa på att bygga en tjänst knutet till den.

Hotell.se eller Flyg.se. Alternativt bygga ett storskaligt nätverk av sajter med generiska domäner och typen-trafik och koppla dessa till parkerings sidor.

Andreas Bard: Jag tror på att domännamnet har stor betydelse för en webbplats så en premium domän, med ett ord i en populär nisch skulle jag leta efter. Ett namn där det finns potential att bygga någon slags värdefull tjänst. T.ex. ekonomi.se, där ser jag flertalet värdefulla och lukrativa koncept man skulle kunna bygga upp och verkligen dra nytta av namnet i sig.

Marcus Edvardsen: Ett projekt är inte bättre än den svagaste länken och för ett lyckat utvecklingsprojekt vill man därmed också ha den bästa möjliga domänen. Med det sagt är en premium-domän det enda rätta och också värt en stor investering då man relativt lätt kan räkna hem detta i form av mervärde tack vare lägre marknadsföringskostnader, ökad igenkänning och maximerad tillförlitlighet hos sin målgrupp.

Marknaden för .se-domäner är fortfarande undervärderad eftersom marknaden ännu inte mognat och de traditionella företagen först nu börjat inse vilka vinster som finns med att använda ett premium-domännamn på marknaden. Detta resulterar tyvärr i att många företag tror sig kunna köpa in sig på fina namn till en liten slant.

Naim Murseli: Jag skulle letat efter en domän eller webbsida som jag på ett år kan tjäna in den miljonen. Jag hade iallafall köpt spel.se direkt om den var till salu för 1 miljon kronor.

Pierre Messo: Skulle köpa en domän inom resebranschen.

Peter Forsman: Svårt att säga på rak arm, men sannolikt letar jag där få andra gör.

Jakob: Troligtvis ekonomirelaterade eller möjligtvis reserelaterade. Har väldigt många idéer i huvudet just nu som rör sidor om ekonomi, sparande, investerande, entreprenörskap och liknande. Samtidigt så äger jag två reserelaterade domäner där den första är utvecklad och online sedan en tid tillbaka. Hoppas få klart den andra innan året är över. Skulle helt klart kunna tänka mig ett par andra reserelaterade namn som skulle komplettera dessa två väldigt bra.

Hjalmar Wåhlander: Egentligen skulle jag nog leta efter befintliga webbplatser med bevisade inkomster. Om jag är helt begränsad till domäner skulle jag titta på tidlösa kommersiella generiska namn. Resor, media och hälsa. Inte för att utveckla själv utan för deras avkastningspotential i rent holding syfte.

Vad är en lämplig investeringshorisont för domäner?

Ifall du vill börja satsa

på domäner som en investering för ditt företag eller som privatperson, vad ska du tänka på?

Marcus Edvardsen: För domäner i överlag ser jag investerings horisonten direkt relaterad till mödan att utveckla tjänsten – där allt beror på inriktningen och målgruppen. Avvägningen däremellan är a och o.

Johan Haghjoo: Köper du domäner som en investering bör du bara köpa domäner som:

A. Du har kunskap inom (branschen d.v.s.)

B. Inte ett domännamn som involverar ett stort projekt där du blir beroende av andra

C. Kolla om det finns annonsörer inom den branschen

D. Fråga andra vad de tror om just den branschen (men ej namnge domännamnet)

Dan: Jag jobbar alltid utifrån ett perspektiv på minst två till tre års sikt från och med investerings tillfället. Sedan sker såklart en löpande utvärdering och planering allteftersom tiden går och projekten utvecklas, men jag jobbar alltid långsiktigt.

Peter Forsman: Extremt svårt att säga generellt, det är för många faktorer som spelar i för att ge ett enkelt svar, som typ av projekt, TLD, ekonomisk styrka mm.

Thomas Meivert: 5-10 år

Hjalmar Wåhlander: Jag tror att på en femårsperiod slår domäner aktier. Längre än så är svårt att säga. Antingen är t ex. kasino.se värd noll eller hundratals miljoner.

Per Gustafsson: Allt är relativt och det beror på hur stor “krigskassa” man har. Om man besitter kunskap inom SEO kan man exempelvis köpa upp domäner med innehåll. SEO:a dessa så att man stärker PageRank och rankingen i sökmotorerna och sedan sälja av dessa. Så kallad “flipping” och det bör man kunna göra på 3-6 månaders sikt. Andra typer av investeringsstrategier är svårare att beräkna eftersom det handlar om att hitta en motiverad köpare som är villig att betala bra.

Jakob: Det beror helt på vilken budget man har och vilka ens mål med det hela är. Vissa har som mål att köpa så många domännamn som möjligt och sedan dra in intäkter på parkering medan andra har som mål att endast köpa när de ska utveckla något.

Eftersom jag själv bara är amatör på området har jag heller inte någon särskilt stor budget utan köper bara när jag ser ett namn som jag genast får en tanke i huvudet kring vad jag vill göra med samt att priset då ryms inom min lilla budget. Målet är alltid att utveckla alla mina domännamn i takten 1 – 3 om året som jag tidigare nämnt.

Sammanfattning: Har du resurser, kunskaper och de rätta kontakterna för utvecklande och skötsel av en ny webbplats så ser jag ingen anledning att hålla igen på investeringarna i domännamn. Även om jag själv helst ser att dem betalats igen inom 1-2 år, så får man nog vara beredd att sträcka sig ännu längre emellanåt.

Vilket är ditt bästa domänköp?

Alla har vi våra favoriter, så även bland domäner. Låt oss fråga våra domän experter vilka som är deras egna favorit köp.

Torbjorn Ahlberg: Samtliga domännamn som jag registrerade omkring 2002 såldes till ett fast pris per domän, så inget namn var bättre än något annat, ekonomiskt sett.

[Markus kommentar: Torbjorn registrerade flera många bifirmor genom sin privata enskilda firma; 1 Domain Europé. Detta bolag startades 1996 och omkring 2002 registrerades ca 300 bifirmor för att kunna erhålla bra domännamn. Genom sina 100-tals bolag så lyckades 1 Domain Europé få nästan alla bra premiumdomäner på marknaden. Smart kille! Tror många önskar att dem gjort samma sak som honom idag, lite sent bara :/].

Johan Haghjoo: Jag köpte resor.com av Thomas Meivert för flera år sen. Det var mitt bästa köp utan tvekan.

[Markus frågar: Varför var just den så bra? Ekonomiskt? Eller bara att du gillade namnet?]

Johan Haghjoo svarar: För att jag bytte den mot flygresor.se, hyrbil.se och golfresor.se

Naim Murseli: Mitt bästa köp är nog Turism.nu. Turism.nu är jag nöjd med eftersom turism är så stort idag, turism är program på gymnasiet tex, jag gillar den helt enkelt, den har stor potential.

Marcus Edvardsen: Det finns många “bästa” domänköp – största procentuella vinsten; bästa nuvärdet-investeringen, mest svåröverkomligt namnet, bästa kompletteringen, bästa känslan, bästa domännamnet osv. Ett av dessa minnesvärda köp var den 10:e september 2004 när jag köpte de 5 st allra sista lediga LL.se-domänerna under .se-toppdomänen i ett svep för den överkomliga summan av 1000 SEK.

Dan: Utan tvekan är mitt bästa köp >>New York.se. 2006 då köpet skedde hade jag redan en utvecklad reseguide på new york guiden.se. Då drog jag in kaffepengar på sidan och hade i snitt 100 besökare om dagen.

Jag mailade ägaren av Newyork.se och fick ett pris på 20.000 exkl moms. Jag försökte förhandla ner priset, men det var omöjligt. Ägaren var stenhård på den punkten så jag genomförde köpet ändå. I samband med att jag skaffade den bättre domänen ökade jag mitt arbete på sidan och trafiken ökade stadigt.

Nu två år senare har jag tjänat in domän kostnaden många, många gånger om och sidan är en av de jag är mest stolt över.

Andreas Bard: Jag har inte gjort några riktigt bra förvärv där premium namn är inblandade men en som jag nyligen fått tag på är resebokningen.se. Rakt på sak och en trevlig nisch. Helnöjd med den.

;)

Nicklas W: Det bästa domän köpet är hundar.se. Det sämsta har inte hänt ännu

Pierre Messo: Flygstolar.se, Paketresor.se, Rahlat.com (=’resor’ på arabiska) och blu-ray.se.

Jakob: Det är svårt att säga då jag ännu bara hunnit med att utveckla klart 5 av de domännamn jag äger. Inget av dessa drar in några större summor. Personligen tror jag att ett namn jag köpt men ännu inte utvecklat, mode.nu, har mycket god potential att bli mitt bästa köp.

Thomas Meivert: QU.com är väl den som är exklusivt och har mest värde som domän. Jag är väldigt glad över att ha en 2 letter .com. Bästa domän köpet i avkastning räknat är hittills när jag köpte tv.nu för $300 på eftermarknaden. [Markus kommenterar: 51 % av Tv.nu såldes efter utveckling till Schibstedt för en okänd summa, troligen rätt många miljoner mer än vad den köptes för i alla fall. Läs mer från en artikel i IDG.

Hjalmar Wåhlander: Antagligen alpinresor.se eller nyhetsportalen.se som jag köpte som förstahands köpare.

Sammanfattning: Största framgången hittills från domän experterna känns som Thomas försäljning av Tv.nu, en utvecklad domän. Men Torbjorn Ahlbergs försäljning av hela sin portfölj var ju inte fel heller kan man gissa. Han måste fått bra betalt där?

Själv är jag mest nöjd med en två bokstavsnamn (ftse) som fått en rad bud som tackats nej till. En strategi börjar dock ta form nu och utveckling pågår. Antagligen så kommer det går bra för många av resesidan, medan en del nog kommer att drunkna i för hård konkurrens och andra projekt som kommer emellan. Sedan är jag nog inte ensam om att vara nyfiken på när och vad Jakob ska göra med mode.nu, för den branschen tycks ju ligga helt rätt i tiden.

Kommer domäner fortsätta öka i värde? Om ja, hur länge?

Domännamn har ökat i värde explosionsartat de senaste åren. Finns det någon hejd på detta? Låt oss fråga domän experterna.

Marcus Edvardsen: Så länge efterfrågan ökar samtidigt som tillgängligheten på de givna premium-namnen minskar så kommer domänernas värde att öka. Dock finns det givetvis stora variationer mellan specifika domäner eller inriktningar. De domäner som finns lediga eller blir tillgängliga för nyregistrering idag är ytterst sällan värd mödan.

Torbjorn Ahlberg: Jag tror att vi kommer att se en ökning av priset på generiska domännamn under lång tid framöver. Problemet är att det är för billigt att registrera domännamn, och så många kidz sitter och satsar sin veckopeng på att registrera ett gäng halvbra domännamn, för att sedan försöka sälja dessa vidare för ett par tusenlappar. Detta är inte bra för Internet.

Det vore bättre om det kostade 10k per domännamn, då fick vi igång fler fungerande domännamn (utan en massa parkeringssidor och annan skit) och domännamnen skulle börja användas till det som domännamnet är avsett för.

Tobias Larsson (Holding the Future AB): Ur ett investeringsperspektiv ser vi inga tecken på priskorrigeringar de kommande 5-10 åren för bra premium-domäner. Som ett exempel kan man titta på de senaste årens toppförsäljningar prismässigt av .se-domäner där vi inte ser några som helst tecken på osunda värderingar, utan snarare god utvecklingspotential (och möjligtvis lite ångerfullhet att man själv inte var med och la ett bud på vissa).

Johan Haghjoo: Ja och nej. Jag tror inte svenska domäner kommer öka så otroligt mycket mer, eftersom dem är rätt dyra redan plus att Sverige är ett land på 9 miljoner invånare. Om vi endast pratar om ett domännamn och ej befintlig sajt d.v.s.

Naim Murseli: Domäner kommer fortsätta öka i värde så länge Internet finns, men visst, alla domäner är inte värda lika mycket.

Dan: Den svenska domänmarknaden har en bit kvar tills den blir riktigt mogen. Idag finns det ett stort glapp mellan köpare och säljare. Säljare övervärderar ofta sina domäner och ser ingen anledning att avyttra en domän om inte budet är riktigt intressant. Köpare å andra sidan inser såklart att domäner är värdefulla men de vill ofta inte betala fantasipriserna som många säljare begär.

Klyftan mellan tillgång och efterfrågan minskar dock varje dag och om ett par år tror jag att den svenska domänmarknaden kan omsätta mångfalt mer än vad den gör idag. Fler försäljningar ger mer mediatäckning vilket ökar förståelsen av hur viktig en bra domän är, vilket i sin tur ökar efterfrågan. Priserna kommer alltså att fortsätta stiga tills det att marknaden blir mättad, vilket i teorin aldrig behöver hända. Mängden bra namn är nämligen en ganska konstant siffra, vilket gör att tillgången rimligen bör minska medan Internets utbredning fortsätter och leder till att efterfrågan i sin tur ökar.

Nicklas: Så länge Internet finns i nuvarande form så kommer namnen öka i värde och jag kan inte se något slut.

Andreas Bard: Ja, det är jag övertygad om. Det kommer i alla fall inte gå åt andra hållet på ett bra tag.

Jakob: I mina ögon så är domänbranchen närmast att likna med fastighetsbranchen men det finns en enormt stor skillnad. Du kan alltid bygga nya svindyra lyxhus men det finns bara en ekonomi.se, sex.se, poker.se, hus.se, cykel.se etc etc. Jag har svårt att se hur namn som dessa ska kunna minska i värde i alla fall inte så länge som webben ser ut och fungerar som i dag.

Pierre Messo: Ja, hela tiden. Se det som att köpa fastigheter eller mark. Skillnaden är att bra domäner skapas det aldrig fler utav.

Peter Forsman: Jag är övertygad om att domäners värde kommer att öka i takt med att Internet får fler användare – den dyraste domänen är ännu inte såld! Hur länge värdeökningen kommer att fortgå, tror jag kommer att styras främst av ett antal faktorer, bl a;

– Mottagandet av hur de hundratals nya TLDerna tas emot av marknaden – sannolikt främjar det bra namn under etablerade TLDer.

– Inte om, utan när IDN “fullt ut” kan användas i domäner – Om 10 år består 40-50% av världens domäner av IDN!

– Sökmotorernas utveckling – Främst ser jag med intresse på standarder som SPARQL – och ser då värdeökningar på geografiskt- och verksamhetsberättande domännamn (såväl som tjänsters innehåll)

– Just nu ökar antalet internetanvändare med ofattbara 7,5 miljoner om dagen – jag är övertygad om att domäners värden till viss del styrs av detta; utbud och efterfrågan..

– Penetrationen av mobilt användande borde ge kortare domäner en stor fördel.

[Markus kommentar: 7.5 miljoner nya användare per dag. Det låter mycket. Kan det verkligen stämma?]

Peter svarar: Jag följer internetworldstats kontinuerligt och den 30-april skrev jag om

trender och statistik i min blogg. Det var 1 319 872 109 internetanvändare (20%) och den 10 maj slog det om till 1 407 724 920 (21.1 %) alltså en ökning på 87 852 811 miljoner på 12 dagar eller 7,3 per dag. Att läsa statistik kan ju i bland bli vad man vill få ut av det – skulle själv tro att sanningen ligger nånstans mellan 5-7,5 miljoner per dag. För Kina uppdateras inte så lika ofta som många andra länder och där har det tagit fart på allvar nu.

Markus svarar: Ok, personligen är jag fortfarande lite frågande till den typen av statistik, då det borde finns möjligheter att det är fördröjningar i rapportering eller direkt felaktig rapportering. I alla fall om man ser det hela ur ett statistiskt perspektiv, så är det ju inte någon direkt tillförlitlig metod att ta ut data på de sättet. Undrar vidare vad dem använder för källor för att mäta detta? (Hann tyvärr inte läsa igenom rapporten fullt ut – men spännande att Internetanvändningen tycks öka lavinartat!

Thomas Meivert: Jag tror bra domäner kommer öka tills det kommer solida alternativa metoder att navigera internet. Det som bromsar marknaden är enligt mig att sponsrade länkar på webbplatser är så lukrativt. Bra .com domäner utvecklas sällan nu för tiden, inte heller är dom tillsalu. I och med det funkar inte type-in navigering så bra och internetanvändarna slutar surfa på det sättet. Bäst produkt till bäst pris = bästa företaget = mest pengar = bäst domän, går inte länge att förutsätta.

Hjalmar Wåhlander: Toppdomänerna.SE och .COM kommer utan tvivel att fortsätta öka i värde tills internet slutar existera eller systemet förändras i grunden.

Sammanfattning: Minskat utbud på verkliga premiumdomäner och ökad efterfråga borde rimligen fortsätta ge betydande värdeökningar. Notera dock att det ibland kan vara värt att satsa på en bra internationell domän under .com istället för en svensk super-premium, då marknaden alltid är rätt begränsad i Sverige och nyttan inte blir lika avgörande som på den internationella scenen.

Ser du några risker med investeringar i domännamn?

Finns det bara fördelar med att investera stora summor i ett ny premiumdomän? Låt oss ge domänexperterna ordet.

Johan Haghjoo: Såklart, att få payback på investeringen är den största risken. Det finns inga garantier.

Thomas Meivert: Inte om syftet med investeringen är att bygga en tjänst kring domänen och domänen är en keyword.com/.se. Bookmark och type-in trafik gör en oberoende sökmotortrafiken. Många affärsverksamheter idag är skrämmande beroende av organisk sökmotortrafik eller trafik från sponsrade länkar.

Nicklas W: Det finns alltid risker i investeringar, använd sunt förnuft när du ska köpa din domän och fundera på vad du ska ha den till innan köpet.

Andreas Bard: Det finns risker i alla investeringar men i detta fall är det inget jag går och oroar mig för.

Marcus Edvardsen: Ett domännamn, som enkelt sett beskrivs av ett nyckelord + ett suffix (domännamn + toppdomän) framställer genvägen till mer information om ett företag eller en tjänst, är så avskalat det kan bli samtidigt som det fungerar som fullgod vägvisare. Domänernas framtid är därför ohotad om man tittar på hur det ser ut historiskt sett i snarlika situationer. Patent, företagsnamn, varumärken och figurmärken har alltid varit viktiga och så länge Internet finns kvar i den form vi idag känner det så kommer genomtänkta domäninvesteringar vara ett strategiskt korrekt recept för nyckeln till framgång.

Dan: Spontant vill jag såklart svara nej på denna fråga, men ska jag vara ärlig och rannsaka mig själv finns det även risker i domänbranschen. Även om trenderna för domänpriser går tydligt uppåt så är det ingen som med säkerhet kan säga hur vi navigerar på Internet om 5 år. Man vet inte heller hur Google kommer värdera relevanta domännamn i framtiden.

Personligen ser jag en mycket ljus framtid för domänmarknaden, men jag är även väldigt noga med att inte få tunnelseende. Eventuella förändringar sker inte över en natt så det gäller att hålla ögon och öron öppna och vara redo att agera när förutsättningarna för ens investeringar förändras.

Naim Murseli: Risker finns väl i alla investeringar, men när det gäller domännamn ska man ju helst investera i en domän som ger inkomst i framtiden.

Jakob: Få områden utvecklas och förändras så snabbt som webben, vem vet hur det ser ut om tio år, då kanske domännamn är helt passé till förmån för ett helt annat nytt system som vi inte ens har en tanke på i dag. Men jag tror att risken är väldigt liten. I övrigt så tror jag att dina risker minskar kraftigt om du köper med mål att göra något av domännamnet och inte bara hålla dem i hopp om att kunna sälja dem vidare dyrare i framtiden.

Peter Forsman: Risker finns i varje spekulativ marknad – specifika domäner kan både öka och sjunka i värde.

Per Gustafsson: Självklart finns det risker och då tänker jag främst på juridiska risker där det kan förekomma varumärkesintrång men även tekniska risker som att det blir fel i förnyelsen av domänerna. Att priserna skulle sjunka på domännamn finner jag föga troligt, men det kan finnas en svårighet att sälja domänerna på andrahandsmarknaden eftersom det fortfarande finns relativt få aktörer med de ekonomiska resurserna som behövs för att kunna förvärva dyrare domäner.

Hjalmar Wåhlander: Under exempelvis .NU finns risker i form av korruption. Under de övriga större toppdomänerna är risken framförallt att nätverksstrukturen förändras. Jag tror däremot att risken minskar med tid. Stora starka krafter kommer att ha investerat mycket pengar som de inte vill se gå till spillo.

Sammanfattning: Ju mer Du utvecklar domänen, desto säkrare bör du kunna vara på att värdet kommer att öka, snarare än att gå ner. Kolla bara på Thomas Meiverts TV.nu, hård fokus på ett projekt som senare såldes. Framför när du utvecklar så kan du ju tanka in ett betydande belopp varje månad delvis tack vara ditt val av domännamn. Men vem vet vad som händer i framtiden, det är inte omöjligt att andra system, nätverksstruktur och navigeringsmetoder kommer fram om några år. Men motståndet lär ju bli allt större ju mer pengar som investeras, precis som Hjalmar påpekar.

Vilka nya TLD’er tror du mest på?

Det finns många nya TLD’er som lanserats; .EU, .ASIA, .ME, .IN.. you name it! Men vilka är värda att satsa på?

Torbjorn Ahlberg: Jag tror på .EU inom 4 år och på .ASIA inom 5-6 år.

Dan: Inga!

[Markus kommentar: Dan syftar bara på den svenska marknaden, där han menar att de nya TLD’erna är värdelösa].

Johan Haghjoo: Nya TLD´er tror jag inte på överhuvudtaget. .info . mobi m.fl. är bara skit rakt igenom. Inte värda en spänn. För Sverige är det .SE domäner som gäller, annars .com , .net och .org!

Marcus Edvardsen: Tror inte på de nya TLD’erna. Men .eu om 5 år och .asia om 5 år, ifall man då räknar dem som nya.

Peter Forsman: Hmm knivig fråga – även vad som räknas som “nya” TLDer är också individuellt. Men jag tror MER på .asia än .eu och jag tror mer på .mobi än .me. Jag tror också att .mobi´s öde kommer att avgöras under 2008 – lyfta eller inte. Det kommer däremot att ta ett par tre år för .asia att växa sig stora. Vad gäller nya ccTLDer som .ax (hösten 2006), .rs (Sommaren 2008) och .me (Sommaren 2008) så tror jag att det intresset utanför de egna gränserna är kraftigt begränsat. Däremot skulle jag tro att vi kommer att se ett antal nya intressanta TLDer i slutet av 2008.

Hjalmar, varför ogillar du handel med domäner?

Hjalmar Wåhlander: Domänhandel i rent holdingsyfte är ett nödvändigt ont för oss som arbetar med utveckling av webbsidor. De aktörer som enbart fokuserar på värdeökning i domännamnet genom marknadsföring av namnet och/eller att tiden lider bidrar inte till internet på ett positivt sätt. Som utvecklare måste jag bevaka mina intressen genom att själv ha en domänportfölj, om jag inte hade haft det skulle jag fått köpa varenda domän dyrt. Ett ultimat scenario hade varit att det fanns ett övervakande icke-vinstdrivande organ som såg till att domännamn användes på ett seriöst och bra vis. Kanske framförallt med premiumnamn. Ett konkret exempel skulle kunna vara att ett visst antal timmars arbete skulle redovisas för de namn som bedöms som bra eller mycket bra. Värderingen kan lösas genom budläggning på de namn andra anser vara missbrukade/parkerade. Detta finansierar även verksamheten för organet som sköter prioriteringen av namnen från domänsquattarna.

  • Är det någon vi glömt som Du vill fråga domänexperterna?
  • Vad tror Du själv om marknaden för domäner?
  • Har Du satsat investerat i domännamn, vilket är ditt bästa eller sämsta köp?

Nedan följer lite mer info om domänexperterna som deltagit:

Tobias Larsson (Holding the Future AB)

Holding the Future AB har gjort vissa strategiska investeringar i riktigt bra .SE domäner. De mest kända domänköpen är kanske ekonomi.se och ringsignaler.se. Detta bolag med bas i Helsingborg säljer inte domäner utan utvecklar dem själva.

Torbjorn Ahlberg (Internet.se)

Torbjorn Ahlberg är VD på Internet.se Svenska AB (www.Internet.se), ett bolag som registrerar domännamn som deras kunder beställer. Han är kanske mest känd som en domänstrateg, som lyckades få säkert över 95 % av alla de absolut bästa domännamnen i Sverige som fanns tillgängliga runt 2002-03. Casino.se, kasino.se, resor.se, hotell.se – ja, de flesta grymma generiska domännamn som du kan tänka dig.

1Domain Europe var Torbjorns privata enskilda firma som startades ca 1996 och som omkring 2002 registrerade ca 300 bifirmor för att kunna erhålla bra domännamn. Därefter upphörde verksamheten i bolaget. 2003 så passade Torbjorn på att göra en exit då han sålde nästan alla domännamn till Bolama.

Marcus Edvardsen

Marcus Edvardsen är något av en doldis trots att han är en av Sveriges största investerare av .se-domäner. Han började i domänbranschen år 2000 och hans innehav av domännamn omfattar en större mängd premiumdomäner. Marcus driver numera sitt företag från det brittiska självstyret Isle of Man.

Johan Haghjoo, 27 år, Budapest (Ungern)

Johan är en av dem äldsta domänpiraterna i Sverige. Började göra en rad smarta investeringar i domännamn redan 21 år gammal, bl a resor.com. Driver idag bl. a www.hyrbil.se.

Per Gustafsson, 26 år, Stockholm

Per Gustafsson har tidigare fokuserat på Affiliate och Adsensesajter. Numera har han gått över till att fokusera på PPC och Affiliate på internationella marknader. Bloggar på Webmoney.se.

Andreas Bard, 23 år, Nynäshamn

Andreas beskriver sig gärna som webbentreprenör, skribent och bloggare. Driver många onlinebutiker och har på senare tid börjat intressera sig allt mer för domäner. Andreas bloggar om entreprenörskap och företagande på Bard.nu.

Dan, 27 år, Helsingborg

Multientreprenör från Helsingborg som driver den populära bloggen Dan.se, tillsammans med en rad olika innehållstjänster såsom Newyork.se och Trivia.se såväl som e-butiken Roligaprylar.se.

Nicklas W, 32 år, Smålandsstenar

Tidigare nätverkstekniker som nu driver företaget Enixa AB. Bloggar om domäner och företagande på sidan N.nu. Har en rad premiumdomäner, men den bästa är nog hundar.se.

Pierre Messo, 32 år, Stockholm

Civilingenjör, expert på .NET programmering som nyligen slutat på Getupdated. Driver nu M-Bition AB på heltid. Här utvecklas bl .a Flygstolar.se, en sida som genomsöker flera olika flygbolags hemsidor. Äger ett stort antal bra domäner, inte minst inom flyg- och resebranschen.

Thomas Meivert, 34 år, Trollhättan

Thomas började tidigt engagera sig för att hjälpa svenska webmasters och skapa samspel sinsemellan. Skapade bl. a det största forumet för webmasters, WebmasterNetwork (WN), men är kanske mest känd för den välbesökta webbplatsen TV.nu. 51 % av denna sida såldes till Schibsted. Bygger samtidigt upp några av sina premiumdomäner, Hus.se, Maklare.se och Lagenhet.se tillsammans med kompanjonen Jens.

Jakob, 25 år, Uppsala

Jakob jobbar som lärare och driver på fritiden den mycket populära bloggen Hur jag blev rik’.

Naim Murseli, 17 år, Uddevalla

Naim Murseli har med en brokig bakgrund online ändå lyckats göra sig känd som en ung man som gjort ett flertal bra domäninvesteringar och försäljningar. Snart klar med juristprogrammet på gymnasiet, så ska Naim läsa till advokat. ‘Du får gärna tipsa om min domän turism.nu som är till salu’, säger Naim.

Peter Forsman, Stockholm

En vältalig man som inte sällan ger sig in i diskussioner om domäner på forum som WN.se. Innehar en bred spridning av domännamn, med sina bästa domännamn inom .NU. Läs mer på www.internetsweden.net.

Hjalmar Wåhlander, 27 år, Göteborg

Innehar en stundtals kontroversiell blogg, med som han själv beskriver det ‘folkilskna påhopp på oskyldiga förbipasserande (roligare) samt detaljerade utlägg för hur man tjänar pengar som it-entreprenör’.

Posted by: Markus Jalmerot // Domäner, Domänförsäljningar, Domänköp, Entreprenör, Hemsidor, Marknadsföring, Nyheter // Domäner, domän experter, domänhandel, köpa domäner, premiumdomäner // maj 29, 2008// 16 Comments

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".