Varje dag exponeras vi för ett stort antal annonser i tunnelbanan. Att kombinera målinriktad Internetmarknadsföring med off-line annonsering såsom annonser i tunnelbanan är ett sätt nå ut till en bred målgrupp som med rätt upplägg kan vara väldigt lyckat.

För att lägga upp en annons i tunnelbanan så är det viktigt att ha:

-Kort URL

-Tydligt domännamn som folk kommer ihåg

-Något annorlunda som sticker ut!

-Samkörning med bolagets strategi, koncept och design.

Nedan följer ett antal annonser som faller mig i smaken som jag sett i tunnelbanan i London..

Shave time, not hair är en kort och klatschig rubrik och ordlek som får en att vakna upp.

hårborttagning

Innan du vet ordet av så har du insett att hårborttagning med laser bara kostar £39 per behandling. Läs mer om SknClinics.

En annan annons som fick mig att vakna var Pure Package som säljer nyttig mat som levereras direkt till din dörr!

nyttig kost

Tydligen så levererar dem dagens alla mål till din dörr utifrån dina egna preferenser, kaloribehov etc.

Att åka på skidsemester är ju något man blir allt mer sugen på ju närmare jul vi kommer. SkiWeekends.com, med sitt lätt ihågkommliga namn var därför en annons jag blev tvungen att fotografera och kolla in när jag kom hem.

Samtidigt blev jag ju allt mer sugen på att låta någon utveckla mina weekend domäner så dem blir mer riktiga sidor; Barcelona weekend, Venice weekend och ett gäng andra.

Skönhet är en stor business över hela världen, så även i England. En annons som är svår att missa var Harvey Mdical Groups annons för plastikkirurgi och silikonbröst.

silikon byst
:)

Vill btw passa på att påpeka att jag inte är någon anhängare av silikonbröst, föredrar naturliga, men annonsen var bra

We lost out edge, säger betting bolag Betfair. En kaxig annons som får en att vilja läsa vidare. Att ha en annons om sticker ut är extra viktigt på marknader för spelbolag.

I can do magic, säger en lustig figur i rullstol. Myndigheterna i England är ofta väldigt duktiga på att få uppmärksamhet med sina kampanjer, så även denna.

En annons som jag däremot inte gillar vidare mycket och uppfattar som slöseri med pengar är spanska turistbyråns

reklamkampanj.

Vem kommer egentligen ihåg adressen turismodecanarias.com när dem kommer hem? Domännamnet ÄR mycket viktigt då man kör på tungt med reklam och att ha ett domännamn på ett annat språk än det lokala språket är helt fel!

De finns många bra relaterade bloggposter om kreativa annonser och Internetannonsering i allmänhet, såsom Nikke Lindqvist skriverier om Google och Webbmastern om kreativa annonser. Läs även andra bloggar om Annonser, Reklam och Webbdesign.

Vilka annonser gillar du?

Har du sett några coola banners eller annonser på slutet? Berätta gärna, eller visa grafiskt vad du sett och vad du tror är viktigt för att lyckas med off-line annonser..

Posted by: Markus Jalmerot // Allmänt, Annonser, Blog, Domäner, Hemsidor, Marknadsföring, Roliga foton // december 2, 2007// 7 Comments 

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".