No Wagering Casino logotyp

En av årets mest omtalade nya TLD’er har precis lanserats; dot Casino – den lite mer relevanta domänen för alla som jobbar med casino. Vuxenrelaterat och spel är ju alltid två flitigt besökta branscher på nätet och även .ADULT och .PORN lanseras under samma vecka. Två lite liknande spelrelaterade domänändelser har också släppts tidigare. Den första, .CARDS släpptes redan i juni förra året och har endast nått en volym av 5331 registreringar än så länge.

Uppdatering: Vi bytte adress från nowagering punkt casino till en .com istället, dvs no wagering casinos med en dot com ändelse istället, då det är lättare att komma ihåg och mer accepterat av både Google och besökarna.

Uppdatering 22 sept, 2019: Det senaste projektet där man hanterar innehåll och marknadsföring heter nowagering.casino. Som namnet antyder så kommer webbplatsen fokusera på att visa sajter ”utan omsättningskrav” eller med ”no wagering” som det heter på engelska. Webbplatsen släpps och har som mål att vara absolut bäst i branschen inom detta området.

Relaterade .BINGO registrerades i ytterst blygsam skala under 2015. Endast 525 domäner lyckades registreras under maj månad, 2015. .BINGO är därmed den tredje minst registrerade av de nya domänerna från Donuts domains, medan .MEMORIAL är den allra minst registrerade nya domänändelser. Den mest hatade nyligen släppta gTLDn är troligen .SUCKS som kostar uppemot 2500 USD per år att äga. Prissättningen är av allt att döma en konspiration mot varumärkesägare som gör allt de kan för att skydda sina namn. Min kollega i marknadsgruppen på punkt SE, Matias Vegas, skriver mer om .SUCKS på engelska här.

Casino – en snabbt växande marknad

För 3-4 år sedan talade alla om poker, men numera är det fullt med casino reklam på TV. Medan bingo under många år har tappat anhängare så har istället casinobranschen ökat. Priset för att registrera en .CASINO domän är dock över 3 gånger så hög som för .BINGO – drygt 1270 kr per år. Men det är ju en marknad med hög omsättning så troligen kommer åtminstone fler .CASINO domäner registreras än antalet .BINGO namn. Dock är vår gissning att prissättningen är lite väl aggressiv för att locka den stora massan. Flera nya gTLD’er har ju redan kommit i trubbel för prissättningen. Först ut var Quebec och just nu försenas lanseringen av .SUCKS på grund av just priset. Läs mer från Forbes artikel.

Dot .CASINO verkar dock ha lagt sig precis under ribban för vad som anses oskäligt pris för ett domännamn och frågan är om det för vissa aspekters skull kan vara en fördel med högt registrering pris för domännamn. Det kommer ju definitivt skrämma bort spammare som inte har råd eller lust att betala så mycket och på sikt kan det medföra att trovärdigheten och intresset för .CASINO t. o. m. kan bli högre än för .NET och vissa andra alternativa domänändelser. Nedan följer en lista över för- och nackdelar med den nya domänändelser för casinobranschen:

Fördelar:

-Högre CTR är troligt; framför allt pga ”nyfikenhet” att upptäcka en ny och ytterst relevant TLD. Så i bästa fall kan ägare av .CASINO få mer trafik till sina domäner än konkurrenter.

-Ranking i sökmotorer för generiska casino sökord borde bli i klass med .COM och .SE om man använder .CASINO ändelsen, men det kommer nog ta lite tid innan full effekt slår in. Google och Bing borde förstå att det huvudsakligen är seriösa som betalar 150 usd per år för en domän, vilket t.o.m kan ge någon form av fördel på sikt över .com och .se – i alla fall när det kommer till just casino relaterat.

-Den höga registreringsavgiften medför också fördelar. Framför allt förväntas .CASINO bli i princip helt fri från spammare, i motsats till billiga domänändelser som .INFO och .BIZ. Över tid bör den såldes få ett bra rykte både i domän- och casinobranschen, men också bland slutkunderna – de som spelar på casino. Anledning: Du möts troligen aldrig av rent spam här – bara marknadsföring av casino relaterade saker.

Nackdelar:

-Sämre konvertering är möjligt. Tidiga tester av andra nya TLD’er har visat på den typen av slutsatser. Faktum att .CASINO är så relevant för mycket som har med casinon att göra kan dock eventuellt göra lite skillnad här så i bästa fall kan vi se en liknande konvertering för .casino domäner.

-Krångligare att skicka länkar. Många program (t. ex Skype och Facebook) stödjer inte de nya tld’erna än och gör inte om dem till aktiva och klickbara länkar. Detta kan förhoppningsvis uppdateras över tid. Ifall det inte görs så är det ju uppenbart en stor nackdel när man ska dela länkar.

-Ungefär 15 gånger högre förnyelsepris jämfört med .com. Många kommer därför dra sig för att registrera .CASINO och många rätt schyssta namn kommer troligen vara tillgängliga i några år till. Än är det nog inte för sent att göra några kap.

För en full lista över när nya domänändelser släpps och hur många som registrerats, gå till Donuts.domains. En uppdatering av listan med antalet registrerade .CASINO verkar komma de närmaste dagarna.

Fotnot: Markus införskaffade själv några få .CASINO domäner som senare avyttrades, såsom freespins.casino, nya.casino och new.casino. Det ska bli intressant att prova hur den nya TLDn fungerar för besökare, både när det kommer till Click Through Rate (CTR) och konvertering. Det finns trots allt inget enklare och kortare sätt att skriva in ett namn än om det består av ett generiskt ord och man sedan kopplar på .casino på slutet. Givetvis, för alla ord så kanske det inte passar att ha ordet ”casino” på slutet, men i så fall bör man nog fundera på ifall man verkligen ska registrera namnet eller inte. De kostar ju trots allt drygt 150 usd per år i registreringsavgift, så kan vara värt att tänka till lite extra innan en snabb registrering görs av dessa domäner.

Posted by: Markus Jalmerot // Allmänt, Bing, Casino, Domäner, Domänköp, Entreprenör, Google, Hemsidor, Marknadsföring, Nyheter, Roliga saker// juni 4, 2015

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".