När jag först läster nyheten om att majoriteten i KTH-NOC katalogen blivit uppköpt av Urban Lindstedt och två kampanjoner, Peter Ekmark och Magnus Berg, blir jag riktigt förvånad. Dels för att den gamla ärorika universitetskatalogen Sunet säljs av helt plötsligt och dels för den kraftiga kommersialiseringen som man kan uttyda efter följande uttalande:

Det kan handla om att man ska kunna köpa till sig bättre synlighet: att köpa sig till en bättre position i respektive kategori eller möjlighet att köpa till extra länkar och så vidare‘, berättar Urban på Internetworld.

Kontakt med Urban Lindstedt angående Sunet

Men jag beslutar mig för att kontakta Urban Lindstedt för att se hur det ligger till. Passar samtidigt på att påpeka att det vora bra med en genomgång av titlarna som idag inte är relevanta i katalogen, något som jag klagat på tidigare.

Urban är snabb med att meddela att mina synpunkter ska ses över. Bra, för titlarna är faktiskt skrämmande med nya policyn. Men att släppa titeln mer eller mindre fri vore också katastrof, så det krävs ju någon typ av avvägning här.

Nya KTH-NOC stödjer köpta länkar?

Som svar på frågan om hur de köpta länkarna fungerar och huruvida de möjligvis kan bryta mot google guidelines så förklarar herr Lindstedt : “Bättre position handlar helt enkelt istället för att listas i alfabetisk ordning på en kategori så kan man köpa någon av de tre första positionerna. Du köper inte länkar utan enbart att länken får en bättre position på en kategorisida.

Jag har svårt att se att det skulle bryta mot Googles guidelines. Du kan alltid få en länk gratis i katalogen om du uppfyller kraven”, avslutar Urban Lindstedt.

Jo, är det bara en kategorisida och inte flera undersidor, dvs precis som den är uppbyggd idag,

så är ju allt skött helt enligt regelboken. Men hurvida folk vill betala så mycket för en sådan position och hur det begränsade antalet som kommer att finnas så kan man ju ifrågasätta affärsmodellen. Antingen har dem massa andra ess i rockärmen, dem nämner bland annat annonsförsäljning, eller så har dem köpt katalogen löjligt billigt?

Hur som helst så var jag också väldigt nyfiken på hur kvaliten skall kunna upprätthållas med 200 000 länkar i KTH-katalogen som beskrivs på Internetworld. Som svar fick jag följande:

“200 000 länkar är ingenting vi egentligen har diskuterat. Vad jag menar är att vi komme bli mer synliga och då räknar jag med att fler kommer att vilja vara med i katalogen. Vi kommer inte tulla på att alla länkar ska granskas. 80 000, 120 000 eller 200 000 det får framtiden utvisa. Det är för övrigt studenter som sköter granskningen så det när nog rätt skalbart”, fortsätter Urban Lindstedt.

Så länge allt granskas manuellt och kvaliten kan behållas, vilket det låter som, så är allt bara positivt med uppköpet. Kul att KTH-katalogen köptes upp av en seriös aktör. Har faktiskt läst Urbans bok om sökmotoroptimering för längesedan och den känns som en helt ok grund att stå på för nybörjaren som vill lära sig mer om SEO.

Namnbyte på Sunet / KTH NOC?

Urban berättar också om att ett namnbyte är på väg. Urbakatalogen.se kanske? Eller något kortare och mer kommersiellt; såsom SuperKatalogen.se?

Det nya namnet på katalogen återstår dock att se.. Vill i alla fall passa på att önska Urban Lindstedt och co lycka till med den nya katalogen. Ett namnbyte på en så gammal och anrik länkkatalog kommer såklart att sänka den kraftigt, hur mycket man än lägger in 301′or till motsvarande undersidor. Så på kort sikt tror jag det är väldigt dåligt, men på lång sikt (över 1-2 år) så kan det eventuellt vara positivt.

Tror i alla fall att den nya KTH-NOC kan blir riktigt bra, för att vara en katalog då.. eller åtminstone bättre än vad den är idag! Kommer följa utvecklingen av Sunet katalogen med spänning..

Vad tror du själv om den nya katalogen? 

Bull eller baisse?

Posted by: Markus Jalmerot // Domäner, Hemsidor, Kataloger, Marknadsföring, Nyheter, Sökmotoroptimering // Kataloger, KTH-NOC, Sunet //oktober 6, 2008// 10 Comments

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".