Relevansanalys har gjort ett mycket bra jobb med VM sidan. Det är roligt att kolla på lite screenshots över hur väl det har gått med sökmotor trafiken. Relevansanalys har nämligen fixat vm2006.se i topp i alla sökmotorer.

MSN gick kanske allra bäst, där vi toppar på de flesta orden som ger trafik..

1:a på MSN.se – VM

1:a på MSN.se – fotbolls-VM

1:a på MSN.se – fotbollsVM

MSN ger faktiskt mycket trafik. Ni som aldrig legat i topp för ett stort sökord på MSN har antaligen ingen aning om detta. Men MSN är en av de bästa sökmotorerna och kunderna härifrån anses ofta som mer köpvilliga och lättlurade än google-kunderna.

Men Google gav ändå något fler besökare. Inte så konstigt kanske, med tanke på att vi ligger i topp för många viktiga ord:

3:a för fotbolls-VM.

3:a och 4:a för fotbollsVM.

1:a och 2:a för grupp B, C, D, F, G

1:a och 2:a för VM grupp B, C, D, F, G

1:a och 2:a för VM spelare

1:a och 2:a för VM lag

Mellan 9-18e plats för VM.

Den gamla och trovärdiga sökmotorn Altavista är det fortfarande många som använder förstår vi nu, efter att ha hamnat som:

2:a och 4:a för termen fotbolls-VM.

Yahoo är inte att förglömma den heller. Vi får besökare från bl a.

2:a och 3:a för fotbolls-VM

7:a och 8:a för VM.

Spray ger även dem lite besökare:

2:a på spray.se för fotbolls-VM

Är ändå lite besviken på google’s algoritm. Gamla sidor har för stort förtroende. Ett tydligt exempel är Aftonbladets vm-sida för år 2002.

Väldigt få kan ju vara intresserad av denna sida under vm 2006, men den ligger fortfarande väldigt högt upp. Blev förvånad att den inte trillar mer i index än den gjort.

Dagens läxa:

För att få ut maximalt med besökare måste man tänka på att göra en sida som är relevant för alla sökmotorer. Optimera flitigt även för små och medelstora ord. Det är optimeringen av dessa som gör en stor skillnaden i antalet sökmotorbesökare.Posted by: Markus Jalmerot // Fotboll, Google, MSN, Sökmotorer, Sökmotoroptimering // juli 9, 2006// 1 Comment

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".