En rekordförsäljning av ett norskt domännamn har skett i och med att nav.no såldes för 3.5 miljoner norska kronor. Det bör noteras att summan var utan moms, hehe. Med 25 % moms inkluderat så blir beloppet 4.375 miljoner norska kronor.

De förra ägarna, ett par arkitekter, hade använt domänen för sin verksamhet i ett antal år. Köparen var den norska staten, som hade tre myndigheter som skulle slås samman och kallas NAV. Man beräknade att minst 50 % av Norges befolkning skulle besöka den framtida webbplatsen och varje norsk kommun skulle få ett eget NAV-kontor. Att använda ett helt annat namn skulle bli problematiskt för den nya myndigheten. En värdering gjordes av arkitektkontoret, som fastslog att följande kostnader skulle komma ifråga för dem ifall de sålde domännamnet NAV.no:

– 1 miljon norska kronor – Utgifter till ny webbplats, nya visitkort och utgifter för information till kunder etc.
– 1 miljon norska kronor skulle dessutom utgå i riskpremie för förlorade uppdrag, bland annat i utlandet.
– I tillägg till detta kommer 1.5 miljoner kroner som extra vederlag.

Martin Apenes som är kommunikationsdirektör på NAV (det statliga sällskapet) menar att även om beloppet kan låta högt, så är det bara 1 krona per invånare i Norge. Han påpekar vidare att det är viktigt för staten att ha ett domännamn som är både kort och intuitivt. Det är troligt att ett annat domännamn skulle kostat mycket mer i marknadsföringskostnader och samtidigt gett ett dåligt intryck.

:)

Ps. Arkitekterna kan framöver nås på webbplatsen nav.as (as aksjeselskap, dvs “aktiebolag” på svenska). Nav.no beräknas tas i bruk den 2e oktober, så vi väntar med spänning på att få se en 5 miljoner kronors domänen gå live! 

Posted by: Markus Jalmerot//Domäner//maj 11, 2009

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".