När man har webben som informationskanal är det sökmotorerna som bestämmer. Sökmotorer gillar unik content som ger besökarna det dem letar efter, speciellt Google i alla fall. En webbplats med mycket innehåll blir lätt en auktoritet inom sitt område.

För mina nya webbplats (www.lokaler.nu) så försöker jag få upp ungefär 10 sidor content per dag, åtminstone i inledningen. Målet är att ha c:a 500 sidor indexerade innan maj är slut. Målet är att täcka in mer än någon annan gjort och ha bättre och mer relevant innehåll än alla konkurrerande fastighetsmäklare och lokalsidor. Men vilken typ av relevant innehåll ska det skriva om och hur lägger man fram det?

Med fokus på besökaren

Du måste först och främst förstå vad besökare är ute efter inom ett visst område.

  • Gör din research och börja skriv. Eller om du är lat och inte orkar skriva, eller har brist på idéer, så kanske Dan’s nya contentservice kan vara något för dig?
  • Exempel på intressant innehåll:När du ska hyra lokal så kan det vara bra att veta när du ska betala hyran<, för att inte bli vräkt. Visst du att din rätt att hyra en lokal förverkas redan två vardagar efter månadens slut (förutsatt att hyran skall betalas den sista varje månad). Ingen annan hade skrivit om detta heller noterade jag, sånt måste undersökas nogrannt så att du väljer att skriva om områden som har mycket sökningar per månad, hög potential att konvertera, som intresserar just dina besökare och där konkurrensen inte är helt omöjlig att uppnå inom en överskådlig framtid.
  • När du hittat vad som besökarna letar efter och vill ha fakta så får du se till så att du använder rätt ord i dina länkar, texter, rubriker och titlar.
  • Identifiera relevanta partners och relaterade sidor och inkludera dem i ditt innehåll, ifall det är möjligt och kan ge mervärde till besökarna. Ge besökarna det dem vill ha som du inte har på din egen sida. Må det vara andra relaterade bloggar (ex för lokaler: bra bostadsbloggar eller branschorganisationer som dem letar efter.
  • Var inte rädd att länka ut från ditt nya innehåll. Det är ett av de mest underskattade områdena. Om du länkar ut så får du länkar tillbaka, såvida du har intressant innehåll.
  • Förklara så att dina besökare förstår. Kanske har du många krångliga begrepp som behöver definieras, eller även mindre krångliga begrepp som också kan vara praktiskt att få ner (ex: hyresvärd) för att det inte skall bli några missförstånd i ett rättsligt perspektiv. På detta sätt kan du också få bra inlänkar, samt mer innehåll på webbplatsen.
  • Fokusera innehållet till en sida, till att börja med. Det är bättre att ha en riktigt bra sida än att ha flera halvbra sidor. Fastän jag har massa andra domänerrelaterade till lokaler och fastigheter så koncentrerar jag mig på en enda domän tills den blivit riktigt populär och erkänd.

Optimeringsguiden återkommer om några dagar med fler tips för att lyckas med din optimering.

Posted by: Markus Jalmerot // Lokaler, Optimeringsguiden, Sökmotoroptimering // Lokaler, optimeringsguide, Sökmotoroptimering // april 9, 2008// 1 Comment

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".