Mannen på allas läppar i finansvärldens London, eller ska vi kalla honom pojken, heter Matthew Robson. Den unga Matthew praktiserade på den internationellt erkända investmentbanken Morgan Stanley, då han fick i uppdrag att göra en analys av medievanor bland sina jämnåriga vänner. När högt uppsatta bankers fick läsa den utmanande artikeln om mediavanorna bland tonåringar i London blev de så imponerade att de valde att publicera artiklen.
Detta fick läsarkreten till den anrika investmentbanken att kommentera och interagera högljutt. 6 gånger mer respons en vanligt.
Så, vad var då budskapet?
1. Dagstidningar suger
Undersökningen av praktikanten Matthew Robson var att inga tonåringar läser dagstidningar på en daglig basis. Anledningen är framför allt att inga unga vill betala för det. Istället läser man gratisversioner som Metro eller läser tidningar på nätet.
2. Hellre Facebook än Twitter
Twitter är poänglöst, då ingen orkar titta runt på allt som händer. Då är Facebook ett mycket bättre sätt att hålla kontakten.
3. Ingen vill betala för musik
Att tjänster som Spotify och LastFM är omåttligt populära är väl ingen nyhet för de flesta. Matthew pekar ut att vanliga radiokanaler är irriterande på grund av alla annonser och att användare själv vill kunna styra vad dem vill lyssna på.
4. Kataloger
Inga tonåringar använder kataloger som Gula Sidorna. Inte heller tjänster som 118 118, då de är på tok för dyra. Allt går ju att hitta gratis online ändå.
5. Viral marknadsföring
Något som uppskattas är dock viral marknadsföring, då det ofta skapar glädje och är intressant. Annonser i form av pop ups och tråkiga banners var dock inte alls lika populärt.Vill tonåringar hitta något så Googlar de. Så sökmotoroptimering borde vara bland de bästa investeringar ett företag kan göra ifall de vill få värdefull trafik från tonåringar.
Hela rapporten om tonåringars mediavanor hittar du här.
Hur är dina egna mediavanor? Var resultat väntat?
Posted by: Markus Jalmerot // Allmänt, Kataloger, Marknadsföring, Nyheter, reklam, Sociala nätverk, Sökmotorer, Sökmotoroptimering // medievanor, reklam, viral marknadsföring // juli 14, 2009// 2 Comments