Sökmotorn Sesam lanseras nu tungt av Aftonbladet och dess norska ägare, Schibsted. Stora annonser i gratistidningen PunktSE för Sesam kan ses dagligen, samtidigt som dem tycks satsa väldigt tungt på adwords. Den norska versionen av Sesam har slått väl ut i hemlandet. Nu hoppas Schibsted på liknande framgång för svenska Sesam

Målet med Sesam
Sesam bygger på att Schibsted ska få mer insikt i folks sökvanor på Internet, att marknadsföra nya tidningsartiklar från Aftonbladet samt att tjäna pengar på annonsering. På sikt kan detta vara en mycket värdefull källa till information för Aftonbladet, som ju redan är Sveriges största tidning. Med hjälp av insikten i folks sökvanor kan man utforma bättre nyhetsartiklar, utifrån vad folk är mest intresserade av.

Genom att koppla samman Schibsteds viktigaste onlinetjänster, Hitta.seAftonbladet.se och Blocket.se så kan man dra stora fördelar i form av ökad trafik, samtidigt som man lätt kan få många nya användare.

Vilken teknologi bygger Sesam på?
Sesam är utvecklat tillsammans med Fast Search & Transfer (FAST), ett norskt företag som grundades 1997. FAST är en av marknadsledarna inom företagssök, enligt dem själva. FAST hjälper företag att mäta “competetive intelligence”, skapar namnigenkännande, varumärkesskydd och undersöker terroristaktiviteter med sina söktjänster.

Vad är unikt med Sesam?
Det Schibsted trycker hårdast på är att Sesam är en lokal sökmotor. Vad man gjort är att ha “Sverige” som grundinställning. Det är i princip samma sak som att söka “sidor från Sverige” på Google. Vad man gjort är alltså bara att ändra grundinställningen. Vill man inkludera resultat från övriga världen så hämtar man data från Yahoo’s index. Vill man alltså få med resultat även utanför Sverige, så kan man nästan lika gärna använda Yahoo’s egna sökmotor, med risk för att man då inte får med Sesams lokala resultat.

Kritiska röster om Sesam
Många klagar på att deras index är väldigt gammalt och cashar gamla sidor, i motsats till vad dem själv marknadsför sig med. Lite pinsamt. Mina begränsade tester visar att det blir väldigt mycket irrelevanta resultat, så denna sökmotor kommer jag knappast använda i förhoppning att hitta något relevant. Får hoppas att dem bättrar sig med tiden..

Sesam, ett alternativ till Google?
Kan Sesam på sikt bli en allvarlig konkurrent till google?

Ifall Sesam’s algoritm blir bättre, vilket vi kan hoppas, så är det troligt att denna sökmotor kommer bli en av de tre största sökmotorerna på den svenska marknaden. Inom ett till två år är detta inte ett omöjligt utfall.

Vill du läsa mer om Sesam?
Två forum som jag ofta besöker skriver om dem:
– Seoforum om Sesam, en ny sökmotor.
– WN-post om samma ämne.

Nyfiken på den nya sökmotorn? 
>>Testa Sesam!

Posted by: Markus Jalmerot//Google, Nyheter, Sökmotorer//november 26, 2006

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".