Hur ser nofollow taggar ut?

Rent utseendemässigt kan en nofollow tagg se ut som denna:

Besök [ a href = “http://www.exampel.se/ ” rel=”nofollow” ] vår exempelsida [ /a ].

Detta medan en “vanlig länk” normalt ser ut som denna:

Besök [ a href = ” http://www.exampel.se/ ” ] vår exempelsida [ /a ].

(Ta bort mellanrummen och byt ut alla [ och ] mot < och > så fungerar länkarna).

Skillnaden är alltså att man lägger till ett rel=”nofollow” attribut, för att berätta för sökmotorer att en viss sida inte ska få någon “röst” av en eller annan anledning.

Vem använder nofollow och varför ska man använder dessa taggar?

Google rekommenderar att sätta nofollow taggar på sponsrade länkar, men en nofollow tagg kan även sättas på andra ställen där man inte vill ge någon kredit till webbplatsen som man länkar till. Det kan vara praktiskt att sätta nofollow i sin blogg på ställen där man inte själv postar länkarna. På detta vis berättar man för sökmotorerna att “jag har inte postat denna länk”.

Samtidigt så får sidan man länkar till med nofollow tagg mindre länk boost, dvs sidan får inte samma nytta av länkkraften som skickas. Vissa sidor kan annars ge väldigt hög länkkraft eller pagerank som är ett av Googles sätt att mäta hur bra eller värdefull en länk är.

I alla fall, just för blogspam ser jag det som en bra grej att använda nofollow taggar, även om man på andra sätt kan hindra folk att posta flertalet länkar på sin sida, t. ex genom att tvinga alla som postar länkar att först bli modererade innan en kommentar postas. Detta är dock tidsödande och därför kan nofollow vara väldigt praktiskt ibland.

Vad tänker Google och andra sökmotorer när de ser en nofollow tagg?

Om Google ser en länk med nofollow attribut så kommer länken hanteras enligt följande:

a) Inte följa länken till den aktuella sidan

b) Inte beräkna den länken i samband med beräkning av Pagerank (Pagerank-poäng).

c) Inte räkna med ankartexten i bestämmandet av vad termerna som länkas till är relevant för.

Antagligen så kör MSN och Yahoo enligt liknande mönster. Google säger dock att man kan ändra hur nofollow länkarna fungerar när som helst. Hmm, inget ovanligt där heller. Det finns aldrig några garantier i sökmotoroptimering.

Vilka implikationer får ett nofollow attribut?

a) Att sökmotorerna, åtminstone inte Google, följer en länk betyder att en sida inte blir indexerad. Dvs att använda en nofollow tagg och samtidigt hjälpa en sida att bli indexerad är inte troligt alltså. Men det fungerar inte på motsatt håll om du tror det heller. Man kan alltså inte länka till en konkurrent med nofollow attribut och tror att den ska bli raderad från index, för så fungerar det inte.

b) Värt att tänka på är att Pagerankberäkningar är rena populäritetsbetyg på en sida. Med nofollow taggar och dess attribut får du alltså ingen röst i populäritetstävligen, vilket har en betydelse för sökmotorranking och sökmotoroptimering.

c) Kanske viktigast att tänka på är att du får ingen relevant ankartext som tar någon större hänsyn till genom nofollow taggar.

Är det något vi har glömt, eller något om nofollow taggar som du vill tillägga? Ge oss gärna en kommentar i bloggen. Den använder sig inte av nofollow taggar i fältet där du skriver in din url. Bara ett tips, lol.

Posted by: Markus Jalmerot // Metataggar // april 28, 2006// 2 Comments

Author

Har jobbat med marknadsföring i olika former sedan början av 2000-talet, men speciellt sökmotoroptimering och domäner har varit min "grej".